Анотація
У статті викладені результати емпіричного дослідження, що висвітлюють психологічні особливості саморегуляції сучасних підлітків. Встановлено, що в саморегуляції підлітків з різними локусом контролю, здатністю до самоуправління, моделями самоуправління у спілкуванні та рівнем комунікативного контролю існують відмінності. Вищі показники параметрів саморегуляції виявлені у таких групах підлітків: з інтернальним локусом контролю; з високим рівнем сформованості системи самоуправління; мобільністю у спілкуванні; з високим комунікативним контролем. У процесі засвоєння підлітками програми «Оптимізація навичок довільної саморегуляції у підлітковому віці» передбачається розвиток психологічної культури самопізнання та рефлексії, успішної взаємодії та вміння будувати конструктивні відносини в різних життєвих ситуаціях, в також формування навичок саморегуляції власної довільної активності, усвідомлення основних засобів саморегуляції та застосування їх у життєдіяльності людини.
Посилання
Кириченко Т.В. Аналіз проблеми розвитку механізмів саморегуляції поведінки підлітків. Scientific Journal «ScienceRise». 2018. № 9(50). С. 16–19.
Лисенко-Гелемб’юк К.М. Саморегуляція як чинник розв’язування міжособистісних конфліктів студентської молоді: автореф. дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.05 «Соціальна психологія, психологія соціальної роботи»; Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. Київ, 2011. 19 с.
Токарева Н.М., Шамне А.В., Макаренко Н.М. Сучасний підліток у системі психолого-педагогічного супроводу : монографія. Кривий Ріг, 2014. 312 с.
Харченко А.С. Загальна характеристика отроцтва. Психологія розвитку особистості у підлітковому та ранньому юнацькому віці. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Н.О. Гончарова, Ю.Л. Горбенко, Ю.І. Калюжна та інш. Полтава : Астрая, 2018. 6–43 с.
Kyrychenko T.V. (2018). Analiz problemy rozvytku mekhanizmiv samorehuliatsii povedinky pidlitkiv [Analysis of the problem of development of mechanisms of self- direction of adolescent behavior]. Scientific Journal «ScienceRise», vol. 9, no. 50, pp. 16–19.
Lysenko-Helemb’iuk K.M. (2011). Samorehuliatsiia yak chynnyk rozv’iazuvannia mizhosobystisnykh konfliktiv studentskoi molodi [Self-regulation as a factor in solving interpersonal conflicts of student youth] (PhD Thesis), Kyiv : Institute of social and political psychology National academy of pedagogical sciences of Ukraine.
Tokareva N.M., Shamne A.V., Makarenko N.M. (2010). Suchasnyi pidlitok u systemi psykholoho-pedahohichnoho suprovodu : monohrafiia [Contemporary teenager in the system of psychological and pedagogical support : monograph]. Kryvyi Rih. (in Ukrainian)
Kharchenko A.S. (2018). Zahalna kharakterystyka otrotstva [General characteristics of adolescence]. Psykholohiia rozvytku osobystosti u pidlitkovomu ta rannomu yunatskomu vitsi. Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Psychology of personality development in adolescence and early adolescence. Tutorial for students of higher education]. Poltava : Astraia, pp. 6–43