Анотація
У даній статті розглянуто особливості розвитку технічного мислення майбутніх учителів у процесі графічної підготовки. Детально охарактеризовано процес мислення на основі аналізу різних літературних джерел. Значну увагу приділено проблемі формування технічного мислення методом розв'язування проблемних завдань. Зазначено, що розвиток мислення здійснюється в процесі навчання і виховання впродовж всього життя людини і передусім під впливом практичної діяльності. Висвітлено основні завдання розвитку технічного мислення в процесі графічної діяльності студентів у закладах вищої освіти. Проведений аналіз графічної і мислительної діяльності студентів. Проаналізовано показники диференціації студентів за рівнями технічного мислення студентів на заняттях при вивченні графічних дисциплін. Встановлено, що студенти мають різні рівні загальноосвітньої підготовки і розвитку технічного мислення, інтереси та творчі індивідуальні здібності. Тому, діяльність з розвитку технічного мислення доцільно планувати за ієрархією з урахуванням поступового зростання складності технічних завдань, що забезпечить диференційований підхід до навчання студентів, реалізацію інтересів та творчих індивідуальних здібностей.
Посилання
Альтшуллер Г.С. Творчество как точная наука. Теория решения изобретательских задач. Москва: Советское радио, 1979. 175 с.
Белый И.В. и др. Основы научных исследований и технического творчества. Харків : Вища шк., 1989. 200 с.
Ботвинников А.Д., Ломов Б.Ф. Научные основы формирования графических знаний, умений и навыков школьников. Москва : Педагогика, 1979. 255 с.
Булига К.Б., Барановська Л.В. Практикум з теорії ймовірностей та математичної статистики : навч. посіб. Київ : Європ.ун-т, 2000. 173 с.
Буринський В.М. Самостійна робота як засіб удосконалення графічної підготовки майбутніх учителів трудового навчання : дис… канд. пед. наук: 13.00.02. НПУ ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2001. 206 с.
Верхола А.П. Читання креслень у школі. Навчально-методичний посібник для вчителя. Київ : Рад. шк., 1987. 118 с.
Джеджула О.М. Графічна підготовка студентів у вузах сільськогосподарського профілю : авторефер. дис… канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 1997. 19 с.
Кабанова-Меллер Е.Н. Формирование приемов умственной деятельности и умственное развитие учащихся. Москва : Просвещение, 1968. 288 с.
Калошина И.П. Проблемы формирования технического мышления. Москва : Изд-во МГУ, 1974. 184 с.
Науменко В.Я., Сидоренко В.К. Виконання технічних креслень в школі. Київ : Рад. шк., 1985. 112 с.
Пономарев Я.А. Психология творчества. Под ред. Я.А. Пономарева. Москва : Наука, 1990. 224 с.
Райковська Г.О. Розвиток технічного мислення студентів у процесі вивчення креслення : дис… канд. пед. наук: 13.00.02. НПУ ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2002. 206 с.
Сидоренко В.К. Інтеграція трудового навчання і креслення як засіб розвитку технічних здібностей школярів (дидактичний аспект) : дис… д-ра пед. наук: 13.00.01. Київ, 1995. 435 с.
Сидоренко В.К. Креслення з’єднань деталей : навч. посіб. Київ : Вищ. шк., 1993. 149 с.
Філософія. Підручник. За загальною редакцією Горлача М.І., Кременя В.Г., Рибалка В.К. Харків : Консум, 2000. 672 с.
Якиманская И.С. Знания и мышление школьника. Москва : Знание, 1985. 78 с.
Altshuller, H.S. (1979). Tvorchestvo kak tochnaia nauka [Creativity an exact science]. Theory of solving inventive problems, Moscow: Soviet Radio. (in Rusian)
Belyiy, I.V. (1989). Osnovyi nauchnyikh yssledovanyi y tekhnycheskoho tvorchestva [Fundamentals of scientific research and technical creativity]. Harkiv: Higher school.
Botvinnikov, A.D., & Lomov, B.F. (1979). Nauchnyie osnovyi formirovaniya graficheskih znaniy, umeniy i navyikov shkolnikov [Scientific bases of formation of graphic knowledge, abilities and skills of schoolboys]. Moskow: Pedagogika.
Bulyha, K.B., & Baranovska, L.V. (2000). Praktykum z teorii ymovirnostei ta matematychnoi statystyky [Workshop on probability theory and mathematical statistics]. Kiev: European University.
Burynskyi, V.M. (2001). Samostiina robota yak zasib udoskonalennia hrafichnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Independent work as a means of improving the graphic training of future teachers of labor education]. Kiev.
Verkhola, A.P. (1987). Chytannia kreslen u shkoli [Reading drawings at school]. Educational and methodical manual for the teacher. Kiev: Rad. shk.
Dzhedzhula, O.M. (1997). Hrafichna pidhotovka studentiv u vuzakh silskohospodarskoho profiliu. [Graphic training of students in agricultural universities]. Kiev.
Kabanova-Meller, E.N. (1968). Formyrovanye pryemov umstvennoi deiatelnosty y umstvennoe razvytye uchashchykhsia [Formation of methods of mental activity and mental development of students]. Moscow: Enlightenment.
Kaloshyna, Y.P. (1974). Problemyi formirovaniya tehnicheskogo myishleniya [Problems of formation of technical thinking]. Moskow: Izd-vo MGU.
Naumenko, V.Ya., & Sidorenko, V.K. (1985). Vykonannia tekhnichnykh kreslen v shkoli [Execution of technical drawings at school]. Kiev: Rad. school.
Ponomarev, Ya.A. (1990). Psykholohyia tvorchestva [Psychology of creativity]. Moskow: Nauka.
Raikovska, H.O. (2002). Rozvytok tekhnichnoho myslennia studentiv u protsesi vyvchennia kreslennia [Development of technical thinking of students in the process of studying drawing]. Kiev.
Sydorenko, V.K. (1995). Intehratsiia trudovoho navchannia i kreslennia yak zasib rozvytku tekhnichnykh zdibnostei shkoliariv (dydaktychnyi aspekt) [Integration of labor training and drawing as a means of developing students' technical abilities (didactic aspect)]. Kiev.
Sydorenko, V.K. (1993). Kreslennia ziednan detalei [Drawing of connections of details]: Teaching. manual. Kiev: Higher. school.
Philosophy (2000). Textbook. Edited by Gorlach M., Kremenya V., Rybalka V. Kharkiv: Consum.
Yakimanskaya, I.S. (1985). Znaniya i myishlenie shkolnika [Knowledge and thinking of the schoolboy]. Moskow: Knowledge.