Анотація
У статті розглядаються питання особистісно орієнтованого виховання студентів університету. Визначено характерні риси процесу особистісно орієнтованого виховання студентів у закладах вищої освіти. Окреслено основні завдання здійснення особистісно орієнтованого виховання студентів. У статті характеризуються дослідження вчених, які займалися питаннями особистісно орієнтованого виховання студентів, визначено завдання дослідження, підведено підсумки роботи. Відповідно до особистісно орієнтовної парадигми сучасна вища та загальноосвітня школа має набути нової системної якості освіти впродовж життя, вона має інтегруватися у цілісну систему неперервної освіти, коли слід відмовитись від розвитку школи як соціального інституту за лінійним знаннєвоцентричним принципом, відповідно до якого постійне збільшення інформації на нашій планеті має призводити до відповідного збільшення терміну шкільної освіти. Результати дослідження, проведеного науковцями, свідчать про ефективність застосування особистісно орієнтованого підходу у процес фахової підготовки, зокрема математики, інформатики, мистецької освіти, безпеки життєдіяльності тощо. Зазначено, що технології особистісно орієнтованого навчання дозволяють створювати максимально сприятливі умови для розвитку та саморозвитку особистості майбутнього педагога, виявлення та активного використання його індивідуальних особливостей у навчальній діяльності. Основні елементи такої технології полягають у виявленні суб’єктного досвіду всіх учасників освітнього процесу, формуванні наукових знань з опорою на досвід майбутніх педагогів, узгодження нових понять із суб’єктним досвідом вихованця. При цьому базовою орієнтацією педагога виступає є його доброзичливе ставлення до вихованця як до особистості, самосвідомого і відповідального суб’єкта власного розвитку, як до суб’єкта виховної взаємодії. Відтак впровадження в педагогічну практику особистісно орієнтованого навчання дозволить змінити роль і місце освіти в суспільстві, її соціальну значущість, характер, цілі, завдання, зміст і технології та переосмислити саме поняття «освіта», а також забезпечити гармонійний розвиток людини.
Посилання
Бех І.Д. Виховання особистості. [У 2 кн.]: Кн. 2: Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади. Київ : Либідь, 2003. 344 с.
Національна доктрина розвитку освіти в Україні у XXI столітті. Київ : Шкільний світ, 2001. 24 с.
Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищої школи: навч. посіб. [для магістрантів і аспірантів]. Київ : ТОВ «Філ-студія», 2006. 320 с.
Слєпкань З.І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі. Київ : Вища школа, 2005. 239 с.
Шапран О.І., Новак О.М. Педагогіка вищої школи: навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький : Домбровська Я.М., 2019. 280 с.
Яремчук С.В. Професійно-психологічна спрямованість особистості майбутнього вчителя. Педагогіка і психологія. 2001. № 1(30). С. 89–97.
Bekh, I.D. (2003). Vykhovannia osobystosti [Education of personality]. [U 2 kn.]: Kn. 2: Osobystisno oriientovanyi pidkhid: naukovo-praktychni zasady. Kyiv: Lybid, 344 p.
Natsionalna doktryna rozvytku osvity v Ukraini u XXI stolitti [National doctrine of education development in Ukraine in the XXI century]. Kyiv: Shkilnyi svit, 2001. 24 p.
Podoliak, L.H., & Yurchenko, V.I. (2006). Psykholohiia vyshchoi shkoly: navch. posib. [dlia mahistrantiv i aspirantiv] [Psychology of higher school]. Kyiv: TOV «Fil-studiia», 320 p.
Sliepkan, Z.I. (2005). Naukovi zasady pedahohichnoho protsesu u vyshchii shkoli [Scientific principles of pedagogical process in higher school]. Kyiv: Vyshcha shkola, 239 p.
Shapran, O.I., & Novak, O.M. (2019). Pedahohika vyshchoi shkoly: navch.-metod. posib [Higher school pedagogy]. Pereiaslav-Khmelnytskyi: Dombrovska Ya.M., 280 p.
Yaremchuk, S.V. (2001). Profesiino-psykholohichna spriamovanist osobystosti maibutnoho vchytelia [Professional and psychological orientation of the future teacher]. Pedahohika i psykholohiia, no. 1(30), pp. 89–97.