Анотація
У статті розглядаються історичні аспекти становлення й розвитку дуальної освіти у деяких європейських країнах. Вивчено досвід професійної та вищої освіти різних країн, зокрема розглянуто особливості професійної підготовки майбутніх фахівців у системі дуальної освіти. Дуальна освіта розглядається через призму узгодженої взаємодії теорії і практики. Наголошено, що саме «дуальна освіта» забезпечує тісний взаємозв’язок освітньої та виробничої сфери, здатна забезпечити узгодження педагогічних умов фахового навчання в освітньому та виробничому середовищах. Схарактеризовано переваги та недоліки дуальної освіти щодо традиційних навчальних систем. Проаналізовано особливості різних європейських дуальних програм. На основі вивчення європейського досвіду визначено перспективи розвитку дуальної освіти в Україні.
Посилання
Абашкіна Н.В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині: монографія. Київ: Вища школа, 1998. 207 с.
Андрущенко В.П. Теоретико-методологічні засади реформування вищої освіти в Україні. Педагогічна газета. Академія пед. наук України. № 12 (78). грудень 2000. С. 1–2.
Амеліна С.М. Особливості дуальної системи вищої професійної освіти у навчальних закладах Німеччини: зб. наук. праць «Проблеми трудової і професійної підготовки». 2010. Вип. 15. С. 107–112.
Григорьева Н.В., Швец Н.А. Модель подготовки специалистов в условиях дуального обучения. Современные проблемы науки и образования. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=25763 (дата зверненн:я 07.04.2020).
Касаткина Н.Э. Педагогические проблемы университетского педагогического
педагогического образования. Проблемы многоуровневой подготовки в вузе: межвуз. сб. науч. тр. Кемерово: КемГУ, 1994. С. 107–112.
Лікарчук І.Л. Професійно-технічна освіта України: історичний шлях і перспективи. Київ: Педагогіка, 1999. 288 с.
Марчук Е.В. Современные тенденции развития начального профессионального образования в Германии. Вестник ТГПУ, 2007. Выпуск 7 (70). С. 144–145.
Некрасова Н.А., Некрасов С.І., Садикова О.Г. Тематический философский словарь: учебное пособие. Москва: МГУ ПС (МИИТ), 2008. 164 с.
Овсиенко Л.В., Зимина И.В., Есенина Е.Ю. Дуальное обучение как важный фактор повышения инвестиционной привлекательности региона. Вестник Казанского технологического университета. 2014. Т. 17. № 5. С. 339–344.
Пинский Л.Е. Эразм Роттердамский. Похвала глупости. Москва, 1960. С. 113–139.
Сидакова Л.В. Сущность и основные признаки дуальной модели обучения. Образование и воспитание. 2016. № 2. С. 62–64.
Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов. Москва: Эксмо, 2007. 960 с.
Суворов В. С. Как формировать конкурентоспособного специалиста. Казань: ИСПО РАО. 2000. 111 с.
Сушенцева Л.Л. Формування професійної мобільності майбутніх кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах: теорія і практика: монографія / за ред. Н. Г. Ничкало. Кривий Ріг: Видавничий дім, 2011. 439 с.
Тешев В.А. Дуальное образование как фактор модернизации системы социального партнерства вузов и предприятий. Вестник Адыгейского государственного университета. № 1 (135). 2014. С. 144–150.
Терещенкова Е.В. Дуальная система образования как основа подготовки специалистов. Концепт. № 4. 2014. С. 41–45.
Унайбаев Б.Ж. Дуальная модель профессионально-технического образования URL: http://forum.eitiedu.kz/index.php/2012/01/04/dualnaya-model-pt-obrazovaniya/ (дата обращения 16.08.2020).
Федотова Г.А. Развитие дуальной формы профессионального образования: опыт ФРГ и России: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.08. Москва, 2002. 339 с.
Eichhorst W. A roadmap to vocational education and training around the world/ W. Eichhorst, N. Rodriguez-Planas, R. Schmidl, K.F. Zimmermann. Bonn, 2014. 42 p.
Greinert W. D. European vocational training «systems» – some thoughts on the theoretical context of their historical development. Vocational Training. 2004. May-August, № 32. P. 18–20.
Rindfleisch E. Duale ausbildung in deutschland. Durch praxis und theorie zur fachkraft [Digital resource]. URL: http://serbien.ahk.de/fileadmin/ahk_serbien/Berufsbildung/Konrad_Adenauer_flayer/Duale_BB_in_D_DE.pdf. (accessed: 20.08.2020).
Stegman H. Das duale System im Blickpunkt: Structuren, Enwiclungen und zukuenftige Probleme in der betrieblichen Berufsausbildung in Materialien aus der Arbeitsmarkt und Berufsforschung. Nurnberg, 1986. № 9. Р. 5–12.
Abashkina, N.V. (1998). Pryntsypy rozvytku profesiinoi osvity v Nimechchyni [Principles of vocational education development in Germany]. Kuiv: Vyshcha shkola, 207 р.
Andrushchenko, V.P. (2000). Teoretyko-metodolohichni zasady reformuvannia vyshchoi osvity v Ukraini [Methodological Principles for Reforming Higher Education in Ukraine]. Pedahohichna hazeta. Akademiia ped. nauk Ukrainy, no. 12 (78), рр. 1–2.
Amelina, S.M. (2010). Osoblyvosti dualnoi systemy vyshchoi profesiinoi osvity u navchalnykh zakladakh Nimechchyny [Features of the dual system of higher vocational education in educational institutions in Germany]. Problemy trudovoi i profesiinoi pidhotovky, no. 15, рр. 107–112.
Grigoreva, N.V., & Shvets, N.A. Model podgotovki spetsialistov v usloviyah dualnogo obucheniya [Model of training of specialists in conditions of dual education]. Sovremennyie problemyi nauki i obrazovaniya. Available at: https://science-education.ru/ru/article/view?id=25763 (accessed 07.04.2019 р.).
Kasatkina, N.E. (1994). Pedagogicheskie problemyi universitetskogo obrazovaniya [Pedagogical problems of university pedagogical education]. Mezhvuz. sb. nauch. tr. Problemyi mnogourovnevoy podgotovki v vuze [Problems of multi-level training at the university]. Kemerovo: KemGU, pp. 107–112.
Likarchuk, I.L. (1999). Profesiino-tekhnichna osvita ukrainy istorychnyi shliakh i perspektyvy [Vocational Education of Ukraine: Historical Path and Perspectives]. Kyiv: Pedahohika, 288 р. (in Ukrainian)
Marchuk, E.V. (2007). Sovremennye tendentsii razvitiia nachalnogo professionalnogo obrazovaniia v Germanii [Current trends in the development of primary vocational education in Germany]. Vestnik TGPU, vol. 7, no. 70, pp. 144–145.
Nekrasova, N.A., Nekrasov, S.I., & Sadikova, O.G. (2008). Tematicheskij filosofskij slovar [Thematic philosophical dictionary]. Moskov: MGU PS (MIIT), 164 p. (in Russian)
Ovsienko, L.V., Zimina, I.V., & Esenina, E.Y. (2014). Dualnoe obuchenie kak vazhnyj faktor povysheniya investicionnoj privlekatelnosti regiona [Dual education as an important factor in increasing the investment attractiveness of the region]. Vestnik Kazanskogo tekhnologicheskogo universiteta, vol. 17, no. 5, pp. 339–344.
Pinskij, L.E. (1960). Ehrazm Rotterdamskij [Erasmus of Rotterdam]. Pokhvala gluposti. Moskva, 139 p. (in Russian)
Sidakova, L.V. (2016). Sushchnost y osnovnыe pryznaky dualnoi modely obuchenyia [The essence and main features of the dual learning model]. Obrazovanie i vospitanie, no. 2, pp. 62–64.
Smit, A. (2007). Issledovaniye o prirode i prichinakh bogatstva narodov. Moskva, 960 р. (in Russian)
Suvorov, V.S. (2000). Kak formirovat' konkurentosposobnogo spetsialista [How to form a competitive specialist]. Kazan: ISPO RAO, 111 р. (in Russian)
Sushentseva, L.L. (2011). Formuvannia profesiinoi mobilnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh: teoriia i praktyka [Formulary of professional mobilization of Maybut Qualified Robotics at professional and technical initial mortgages: theory and practice]. (eds. Nichkalo N.G.). Institut profesiynotehnichnoyi osviti NAPN Ukrayini. Kriviy Rig. Vidavnichiy dіm, 439 р.
Teshev, V.A. (2014). Dualnoe obrazovanye kak faktor modernyzatsyy systemы sotsyalnoho partnerstva vuzov y predpryiatyi [Dual education as a factor in the modernization of the system of social partnership between universities and enterprises]. Vestnik Adyigeyskogo gosudarstvennogo universiteta. Vol. 1, no. 1 (135), рр. 144–150.
Tereschenkova, E.V. (2014). Dualnaya sistema obrazovaniya kak osnova podgotovki Spetsialistov [The dual education system as a basis for training]. Kontsept, no. 4, рр. 41–45.
Shelten, A. (1996). Vvedenie v professionalnuyu pedagogiku [Introduction to Professional Pedagogy]. Ekaterinburg. (in Russian)
Unajbaev, B.Zh. Dualnaia model professyonalno-tekhnycheskoho obrazovanyia URL. Available at: forum.eitiedu.kz/index.php/2012/01/04/dualnaya-model-pt-obrazovaniya (accessed 01.04.2020).
Fedotova, G.A. (2002). Razvitiye dual'noy formy professional'nogo obrazovaniya: opyt FRG i Rossii [Development of a dual form of vocational education: the experience of Germany and Russia] (PhD Thesis), Moskva: institut razvitiya professional'nogo obrazovaniya, 339 p. (in Russian)
Eichhorst, W., Rodriguez-Planas, N., Schmidl, R., & Zimmermann, K.F. (2014). A roadmap to vocational education and training around the world. Bonn, 42 p.
Greinert, W.D. European vocational training «systems» – some thoughts on the theoretical context of their historical development. Vocational Training. 2004. May-August, № 32. P. 18-20.
Rindfleisch E. Duale ausbildung in deutschland. Durch praxis und theorie zur fachkraft [Digital resource]. Available at: http://serbien.ahk.de/fileadmin/ahk_serbien/Berufsbildung/Konrad_Adenauer_flayer/Duale_BB_in_D_DE.pdf. (accessed 23 Аugust 2020).
Stegman, H. Das duale System im Blickpunkt: Structuren, Enwiclungen und zukuenftige Probleme in der betrieblichen Berufsausbildung in Materialien aus der Arbeitsmarkt und Berufsforschung. Nurnberg, 1986. № 9. Р. 5-12.