Анотація
У VII–VI ст. до н.е. у Давньому Китаї та Стародавній Греції виникають перші філософські вчення про протилежності та їхню роль у суспільстві. Античні мислителі вивчали різні аспекти суперечливої взаємодії між людьми, соціальними групами, суспільствами і країнами, а також проблеми згоди і протиборства, війни і миру. Розроблене римськими юристами право стало потужним механізмом для врегулювання різного роду протистоянь. Якщо в античній філософії джерело різних протистоянь мислителі вбачали у природі та бутті, то в середньовічній філософії це було пов’язано з відсутністю або нестачею добра, Бога в душі людини. В епоху Відродження мислителі звертаються до класичної спадщини Давньої Греції та Риму, вони засуджують будь-які протиборства й соціальні зіткнення. В цю епоху були сформовані дві протилежні думки, які пояснювали причини протиборств у соціумі, адже одні автори бачили причину конфліктності у недосконалій системі соціальної взаємодії, а інші – у недосконалості людської особистості та її негативних рисах. Отже, наукове осмислення конфліктів починається в ранній період становлення філософської думки, а розробка фундаментальних конфліктологічних концепцій – у 1950–1970 роках. Концептуальним методологічним ядром нашого дослідження є інтегративний аналіз конфліктів як складно організованих явищ. У даній статті інтегративний підхід базується на взаємодії історії філософії, історії ідей та українознавства. Саме інтегративний підхід дозволяє випрацювати широку методологічну інтерпретацію конфлікту, яка допоможе: а) знайти відповідь на питання, яким чином можна найоптимальніше врегулювати конфлікти, котрі загрожують цілісності й стабільності суспільства і держави, б) зрозуміти конфлікти як необхідну умову для повноцінного розвитку соціуму (і будь-яких соціальних груп), намагаючись актуалізувати той потенціал оновлення, який характерний для конфліктної взаємодії. Інтегративний підхід дозволяє проаналізувати й систематизувати причини й чинники конфліктизації певного соціуму, які дають найбільш повну картину появи та ескалації будь-якого конфлікту. Інтегративний підхід дозволить подолати обмеженість існуючих методологічних концепцій і поєднати найбільш дієві засоби деконфліктизації та стабілізації соціуму.
Посилання
Аристотель. Сочинения: В 4-х т. Т. 4. Москва : Мысль, 1983. 830 с.
Асмус В.Ф. История античной философии. Москва : Высш. шк., 1965. 320 с.
Асмус В.Ф. Жан Жак Руссо. Москва : Знание, 1962. 48 с.
Бандуровский К.В. Проблемы этики в «Сумме теологии» Фомы Аквинского. Вопросы философии. 1997. № 9. С. 156–162.
Баткин Л.М. Итальянское Возрождение: проблемы и люди. Москва : Наука, 1989. 272 с.
Бэкон Ф. Сочинения. В 2 т. Т. 2. 2-е изд. Москва, 1979. 570 с.
Гоббс Т. Левіафан / Пер. з англ. Київ : Дух і Літера, 2000. 606 с.
Гоббс Т. Сочинения: в 2 т. / Пер. с лат. и англ.; сост.; ред. изд. авт. вступ. ст. и примеч. В.В. Соколов. Москва : Мысль, 1989. Т. 1. 622 с.
Гоббс Т. Сочинения: в 2 т. / Сост., ред., авт. примеч. В. В. Соколов; пер. с лат. и англ. Москва : Мысль, 1991. Т. 2. 731 с.
Гоббс Т. Философские основания учения о гражданине. Москва–Минск : АСТ, Харвест, 2001. 304 с.
Ивин А.А. Введение в философию истории. Москва : Владос, 1997. 288 с.
История философии: учебник для высших учебных заведений / Под ред. В.П. Кохановского, В.П. Яковлева. 5-е изд. Ростов н/Д : Феникс, 2007. 575 с.
Конфуций. Суждения и беседы. СПб : Кристалл, 2001. 1120 с.
Майоров Г.Г. Формирование средневековой философии. Латинская патристика. Москва : Мысль, 1979. С. 181–340.
Монтескье Ш.Л. О духе законов / Сост., пер. и коммент. А. В. Матешук. Москва : Мысль, 1999. 672 с.
Осиновский И.Н. Эразм Роттердамский и Томас Мор: из истории ренессансного христианского гуманизма. Москва : МГПУ, 2006. 217 с.
Платон. Государство. Собрание сочинений в 4-х томах. Т. 3, Москва : Мысль, 1994. 654 с.
«Послание о веротерпимости» Джона Локка: точки зрения. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2002. 275 с.
Роттердамский Э. Жалобы мира. Трактаты о вечном мире. Москва : Соцэкгиз, 1963. С. 39–81.
Роттердамский Эразм. Философские произведения / Пер. и коммент. Ю.М. Каган. Москва : Наука, 1986. 704 с.
Руссо Ж.-Ж. Об общественном договоре: трактаты. Москва : ТЕРРА – Книжный клуб: КАНОН-пресс-Ц, 2000. 544 с.
Семенов Владимир. Мыслители эпохи Возрождения о природе и роли конфликта. История зарубежной конфликтологии. 2-е. Москва : Юрайт, 2018. Т. I. С. 120–145.
Смагин Ю.Е. Историко-философский контекст конфликта. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/novoevropeyskaya-nauka-stolknovenie-i-kompromiss
Смагин Ю.Е. Конфликт науки и религии в Новое время. Вестник Русского Христианского Гуманитарного Института. 2004. №5. С. 200–206. URL: https://rhga.ru/upload/iblock/24e/24efbccdafe8a1610836eab532c4417c.pdf
Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов. Москва : Эксмо, 2007. 960 с.
Смит А. Теория нравственных чувств. Москва : Республика, 1997. 352 с.
Современная христианская философия. Москва : ЦИНО общества «Знание» России, 1997. 288 с.
Субботин А. Л. Фрэнсис Бэкон. Москва : Мысль, 1974. 175 с.
Статті і матеріали, присвячені Гераклітові. Львів : Вид-во Львівського держ. ун-ту імені Івана Франка, 1963. 58 с.
Фрагменты ранних греческих философов. Москва : Наука, 1989. Ч. 1. 576 с.
Цицерон. Диалоги: О государстве. О законах / Отв. ред. С.Л. Утченко. Москва : Наука, 1966. 224 с.
Шмитт К. Левиафан в учении о государстве Томаса Гоббса / Пер. с немецкого Д. В. Куницына. СПб : «Владимир Даль», 2006. 300 с.
Яковлев А. А. Завещание Джона Локка, приверженца мира, философа и англичанина. Москва : Изд-во ин-та Гайдара, 2013. 432 с.
Ян Хин-Шун. Древнекитайская философия. Москва : Мысль. Т. 1–2. 1972–1973. Т.1. 363 с.
Averianova N.M., Voropayeva T.S. International armed conflict in Ukraine: the ethno-philosophical dimension. Modern scientific researches. Minsk, Belarus, 2019. Issue No 9. Part 2. P. 107–114.
Averianova N.M., Voropayeva T.S. Features of settlement of modern armed conflicts: integrative approach. Organization of scientific research in modern conditions ‘2020: conference proceedings. Seattle : KindleDP, 2020. 649 p. Р. 477–481.
Averianova Nina, Voropaieva Tetiana. Transformation of the Collective Identity of Ukrainian Citizens After the Revolution of Dignity (2014–2019). Kyiv-Mohyla Humanities Journal. 2020. No 7. P. 45–71.
Aristotle. (1983). Sochineniya: V 4-kh t. T. 4. [Works: In 4 volumes. Vol. 4]. Moscow : Mysl. 830 p. (in Russian)
Asmus, V.F. (1965). Istoriya antichnoj filosofii [History of Ancient Philosophy]. Moscow : Vyssh. shk. 320 p. (in Russian)
Asmus, V.F. (1962). Zhan Zhak Russo [Jean-Jacques Rousseau]. Moscow : Znanie. 48 p. (in Russian)
Bandurovsky, K.V. (1997). Problemy etiki v «Summe teologii» Fomy Akvinskogo. [Problems of Ethics in the «Sum of Theology» by Thomas Aquinas]. Voprosy filosofii. No 9. P. 156–162. (in Russian)
Batkin, L.M. (1989). Italyanskoe Vozrozhdenie: problemy i lyudi [Italian Renaissance: Problems and People]. Moscow : Nauka. 272 p. (in Russian)
Bacon, F. (1979). Sochineniya. V 2 t. T. 2. 2-e izd. [Works. In 2 vols. T. 2. 2nd ed.]. Moscow. 570 p. (in Russian)
Hobbes, T. (2000). Leviafan [Leviathan]. Кyiv : Dux i Litera. 606 р. (in Ukrainian)
Hobbes, T. (1989). Sochineniya: v 2 t [Works: in 2 volumes]. Moscow : Mysl, T. 1. 622 p. (in Russian)
Hobbes, T. (1991). Sochineniya: v 2 t [Works: in 2 volumes]. Moscow : Mysl, T. 2. 731 p. (in Russian)
Hobbes, T. (2001). Filosofskie osnovaniya ucheniya o grazhdanine [Philosophical foundations of the doctrine of the citizen]. Moscow–Minsk : AST, Harvest. 304 p. (in Russian)
Ivin, A.A. (1997). Vvedenie v filosofiyu istorii [Introduction to the philosophy of history]. Moscow : Vlados. 288 p. (in Russian)
Istoriya filosofii: uchebnik dlya vysshikh uchebnykh zavedenij (2007). [History of Philosophy: Textbook for Higher Educational Institutions] / Pod red. V.P. Kokhanovsky, V.P. Yakovleva. 5-e izd. Rostov-on-Don : Feniks. 575 p. (in Russian)
Confucius (2001). Suzhdeniya i besedy [Judgments and conversations]. SPb: Kristall. 1120 p. (in Russian)
Mayorov, G.G. (1979). Formirovanie srednevekovoj filosofii. Latinskaya patristika [Formation of medieval philosophy. Latin patristics]. Moscow : Mysl, pp. 181–340. (in Russian)
Montesquieu, S.L. (1999). O dukhe zakonov [On the spirit of laws]. Moscow : Mysl. 672 p. (in Russian)
Osinovsky, I.N. (2006). Erazm Rotterdamskij i Tomas Mor: iz istorii renessansnogo khristianskogo gumanizma [Erasmus of Rotterdam and Thomas More: From the History of Renaissance Christian Humanism]. Moscow : MGPU. 217 p. (in Russian)
Platon (1994). Gosudarstvo. Sobranie sochinenij v 4-kh tomakh. T. 3 [State. Collected works in 4 volumes. T. 3]. Moscow : Mysl. 654 p. (in Russian)
«Poslanie o veroterpimosti» Dzhona Lokka: tochki zreniya (2002). [John Locke's Message of Tolerance: Perspectives]. Yekaterinburg : Izd-vo Ural. un-ta. 275 p. (in Russian)
Rotterdam, E. (1963). Zhaloby mira. Traktaty o vechnom mire [Complaints of the world. Treatises on eternal peace]. Moscow : Soczekgiz, pp. 39–81. (in Russian)
Rotterdam, Erasmus (1986). Filosofskie proizvedeniya [Philosophical works]. Moscow : Nauka. 704 p. (in Russian)
Rousseau, J.-J. (2000). Ob obshhestvennom dogovore: traktaty [On the social contract: treatises]. Moscow : TERRA – Book Club: CANON-press-C. 544 p. (in Russian)
Semyonov, Vladimir (2018). Mysliteli epokhi Vozrozhdeniya o prirode i roli konflikta. Istoriya zarubezhnoj konfliktologii. 2-e [Renaissance thinkers on the nature and role of conflict. History of foreign conflict management. 2nd]. Moscow : Yurayt. Vol. I. Pp. 120–145. (in Russian)
Smagin, Yu.E. Istoriko-filosofskij kontekst konflikta [Historical and philosophical context of the conflict]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/novoevropeyskaya-nauka-stolknovenie-i-kompromiss (in Russian)
Smagin, Yu.E. (2004). Konflikt nauki i religii v Novoe vremya [Conflict between science and religion in modern times]. Vestnik Russkogo Khristianskogo Gumanitarnogo Instituta. No. 5, pp. 200–206. URL: https://rhga.ru/upload/iblock/24e/24efbccdafe8a1610836eab532c4417c.pdf (in Russian)
Smith, A. (2007). Issledovanie o prirode i prichinakh bogatstva narodov [Research on the nature and causes of the wealth of nations]. Moscow : Eksmo. 960 p. (in Russian)
Smith, A. (1997). Teoriya nravstvennykh chuvstv [Theory of moral feelings]. Moscow : Respublika. 352 p. (in Russian)
Sovremennaya khristianskaya filosofiya (1997). [Contemporary Christian philosophy]. Moscow : CzINO obshhestva «Znanie» Rossii. 288 p. (in Russian)
Subbotin, A.L. (1974). Frensis Bekon [Francis Bacon]. Moscow : Mysl. 175 p. (in Russian)
Statti i materialy, prysvyacheni Geraklitovi (1963). [Articles and materials devoted to Heraclitus]. Lviv : Vyd-vo Lvivskogo derzh. un-tu imeni Ivana Franka. 58 р. (in Ukrainian)
Fragmenty rannikh grecheskikh filosofov (1989). [Fragments of the early Greek philosophers]. Moscow : Nauka. Ch. 1. 576 p. (in Russian)
Ciceron (1966). Dialogi: O gosudarstve. O zakonakh [Dialogues: About the state. About laws]. Moscow : Nauka. 224 p. (in Russian)
Schmitt, K. (2006). Leviafan v uchenii o gosudarstve Tomasa Gobbsa [Leviathan in the doctrine of the state by Thomas Hobbes]. SPb : «Vladimir Dal». 300 p. (in Russian)
Yakovlev, A.A. (2013). Zaveshhanie Dzhona Lokka, priverzhencza mira, filosofa i anglichanina [Testament of John Locke, an adherent of peace, a philosopher and an Englishman]. Moscow : Izd-vo in-ta Gajdara. 432 p. (in Russian)
Yan Hin-Shun (1972–1973). Drevnekitajskaya filosofiya [Ancient Chinese philosophy]. Moscow : Mysl. T. 1-2. Т.1. 363 p. (in Russian)
Averianova, N.M. & Voropayeva, T.S. (2019). International armed conflict in Ukraine: the ethno-philosophical dimension. Modern scientific researches. Minsk, Belarus, issue No 9, part 2, pp. 107–114.
Averianova, N.M. & Voropayeva, T.S. (2020). Features of settlement of modern armed conflicts: integrative approach. Organization of scientific research in modern conditions ‘2020: conference proceedings. Seattle : KindleDP. Рp. 477–481.
Averianova, Nina & Voropaieva, Tetiana (2020). Transformation of the Collective Identity of Ukrainian Citizens After the Revolution of Dignity (2014–2019). Kyiv-Mohyla Humanities Journal, No 7, pp. 45–71.