Анотація
Мета статті полягає у визначенні змістового наповнення та ролі смислових конструктів й ціннісних орієнтацій, що регулюють мовленнєву поведінку дитини 5-7 років у взаємодії з дорослими та однолітками. Збір даних щодо виявлення особливостей вибору та змісту ціннісних орієнтацій дітей використано серію завдань, які об’єднані експрес-діагностикою сфери ціннісних орієнтацій дошкільника, бесіду «Чинники вибору дитиною соціально значимих цінностей», методика обстеження рівня комунікативно-мовленнєвого розвитку. Результати дослідження ціннісної складової в розвитку комунікативно-мовленнєвого розвитку дозволяє на основі аналізу обстеження мовлення та його прояву у поведінці дитини старшого дошкільного віку підтвердити наступні положення. Діяльність особистості в контексті певної сфери реальності визначається станом напрацьованої на даний час системи конструктів щодо неї та відображає досвід, що має дитина та ступінь усвідомлення цього досвіду в поняттях. При цьому системи конструктів можуть бути дуже різними у плані складу, змісту та організації взаємовідношень. Всі взаємопояснення та доповнення зв’язків полягають у тому, що оцінювання різними конструктами у досвіді даної людини може бути наповнено та пов’язано емоційно значущими для дитини ситуаціями та досвідом спілкування з близькими дорослими, а також з тією змістовно значущою провідною діяльністю, яка сформована у дитини. Вибір рішення дитини про подальшу участь у мовленнєвій ситуації залежить від здатності дитини виділити головний зміст ситуації взаємодії та здатності до вибору основного принципу зміни ситуації. Якщо орієнтовно-дослідницька і виконавська частина комунікативно-мовленнєвої діяльності націлює дитину на постійну увагу до людини як головного змісту будь-якої інформації в різних видах предметно-практичної діяльності, то це сприяє розвиткові комунікативних властивостей особистості. Орієнтація на людину, комунікативна спрямованість у взаємодії визначає швидке і якісне засвоєння мови, необхідного як інструмента соціального контакту, забезпечує розвиток здібності застосування мови для реальних цілей і задач мовного спілкування.
Посилання
Выготский Л.С. Мышление и речь. Собрание сочинений : в 6 томах. Т. 2. Москва : Педагогика, 1982. 361 с.
Келли А. Дж. Теория личностных конструктов. Санкт-Петербург : Речь, 2000. 249 с.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. Москва : Смысл, 2004. 352 с.
Лурия А.Р. Об историческом развитии познавательных процессов. Москва : Наука, 1974. 172 с.
Піроженко Т.О., Соловйова Л.І., Ладивір С.О., Карабаєва І.І., Хартман О.Ю., Федорчук О.І. та ін. Ціннісні орієнтації дитини у дорослому світі : навч.-метод. посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2016. 248 с.
Улыбина Е.В. Психология обыденного сознания. Москва : Смысл, 2001. 266 с.
Vygotskij L.S. (1982) Mishlenie i rech. Sobranie sochinenij [Thinking and speech. Collected works]. (Vol. 2). Moscow: Pedagogika. (in Russian)
Kelli A.Dzh. (2000) Teoriia lichnostnykh konstruktov [Theory of personality constructs]. Sankt-Peterburg: Rech. (in Russian)
Leontiev A.N. (2004) Deiatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity. Consciousness. Personality]. Moscow: Smysl. (in Russian)
Luriya A.R. (1974) Ob istoricheskom razvitii poznavatelnykh protsessov [On the historical development of cognitive processes]. Moscow: Nauka. (in Russian).
Pirozhenko T.O., Soloviova L.I., Ladyvir S.O., Karabaieva I.I., Hartman O.Yu., Fedorchuk O.I., et al. (2016). Tsinnisni oriientatsii dytyny u doroslomu sviti [The traditional ornate children have grown up]. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo». (in Ukrainian)
Ulybina E.V. (2001) Psykholohiіa obydennogo soznaniia [The psychology of everyday consciousness]. Moscow: Smysl. (in Russian)