Анотація
У статті обґрунтовано важливість виховання у дітей дошкільного віку любові до природи рідного міста в структурі екологічного виховання дошкільників в цілому, визначено основні напрями роботи педагога для досягнення найкращих результатів освітнього та виховного процесу, розкрито суть терміну «екологічна компетентність» як складника екологічної культури. Досліджуваним природним середовищем є місто Батурин, як приклад населеного пункту з багатим розмаїттям флори та фауни, вдалим географічним та екологічним розташуванням, безліччю культурних та природних заповідників, які розташовані на доступній відстані від закладу дошкільної освіти. Наукова новизна статті полягає у вивченні проблеми виховання у дітей дошкільного віку любові до природи рідної місцевості в умовах сучасного світу та з урахуванням особливостей окремого населеного пункту. Авторами проаналізовано та запропоновано найефективніші методи та форми роботи з дошкільниками для досягнення планомірного та поступового вивчення природи рідного міста, запропоновано авторські дидактичні ігри та художні твори як приклад ефективних форм освітнього процесу в сучасному закладі дошкільної освіти.
Посилання
Бєлєнька Г.В., Половіна О.А. Дошкільнятам про світ природи. Діти четвертого року життя (молодший дошкільний вік) : навч.-метод. посіб. Київ : Генеза, 2018. 128 с.
Білан О.І., Возна Л.М., Максименко О.Л., Овчаренко Л.Р., Руханська Л.С., Самсін В.Р. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». Тернопіль : Мандрівець, 2012. 264 с.
Бондаренко Т.М. Экологические занятия с детьми 5-6 лет : практическое пособие для воспитателей и методистов ДОУ. Воронеж : ТЦ Учитель, 2002. 159 с.
Лисенко Н.В. Екологічне виховання дошкільників. Київ : Освіта, 1993. 160 с.
Почерней И.Н., Шевчук О.И. Организация экологического воспитания дошкольников на основе естественнонаучного наблюдения и экспериментирования. Magister Dixtit. 2014. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/organizatsiya-estestvennonauchnogo-nablyudeniya-i-eksperimentirovaniya-po-ekologicheskomu-vospitaniyu-v-doshkolnoy-obrazovatelnoy/viewer (дата звернення: 12.06.2021).
Наказ МОН України № 33 від 12 січ. 2021 р. «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція». URL: https://ru.osvita.ua/doc/files/news/791/79142/nakaz-33-bazovyy-komponent-doshk-osv.pdf (дата звернення: 12.06.2021).
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5 т. Т. 3. Серце віддаю дітям; Народження громадянина; Лист до сина. Київ : Рад. шк. 1976. 670 с.
Ушинский К. Д. Собрание сочинений: в 11 т. Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1948 – 1952. Т. 11: Материалы биографические и библиографические. 728 с.
Читаева Ю.А. Непрерывное образование как одно из условий развития современного образования: прошлое, настоящее, перспективы на будуще. Научные исследования в образовании. 2012. № 7. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nepreryvnoe-obrazovanie-kak-odno-iz-usloviy-razvitiya-sovremennogo-obrazovaniya-proshloe-nastoyaschee-perspektivy-na-buduschee/viewer (дата звернення: 12.06.2021)
Яришева Н.Ф. Методика ознайомлення дітей з природою : навч. посіб. Київ : Вища школа, 1993. 255 с.
Bielienka H.V., Polovina O.A. (2018) Doshkilniatam pro svit pryrody. Dity chetvertoho roku zhyttia (molodshyi doshkilnyi vik): navch.-metod. posib. [Preschoolers about the world of nature. Children of the fourth year of life (younger preschool age)]. Kyiv: Heneza. (in Ukrainian)
Bilan O.I., Vozna L.M., Maksymenko O.L., Ovcharenko L.R., Rukhanska L.S., Samsin V.R. (2012) Prohrama rozvytku dytyny doshkilnoho viku «Ukrainske doshkillia»[Preschool Child Development Program "Ukrainian Preschool"]. Ternopil: Mandrivets. (in Ukrainian)
Bondarenko T.M. (2002) Jekologicheskie zanjatija s det'mi 5-6 let: prakticheskoe posobie dlja vospitatelej i metodistov DOU [Environmental classes with children 5-6 years old: a practical guide for educators and methodologists of preschool educational institutions]. Voronezh: TC Uchitel'. (in Russian)
Lysenko N.V. (1993) Ekolohichne vykhovannia doshkilnykiv [Ecological education of preschoolers]. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian)
Pochernej I.N., Shevchuk O.I. (2014) Organizacija jekologicheskogo vospitanija doshkol'nikov na osnove estestvennonauchnogo nabljudenija i jeksperimentirovanija [Organization of ecological education of preschoolers on the basis of natural scientific observation and experimentation]. Magister Dixtit. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/organizatsiya-estestvennonauchnogo-nablyudeniya-i-eksperimentirovaniya-po-ekologicheskomu-vospitaniyu-v-doshkolnoy-obrazovatelnoy/viewer (in Russian)
Nakaz MON Ukrayiny № 33 vid 12 sich. 2021 r. «Pro zatverdzhennya Bazovogo komponenta doshkilnoyi osvity (Derzhavnogo standartu doshkilnoyi osvity) nova redakciya» [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 33 of 12 January. 2021 "On approval of the Basic component of preschool education (State standard of preschool education) new edition"]. URL: https://ru.osvita.ua/doc/files/news/791/79142/nakaz-33-bazovyy-komponent-doshk-osv.pdf.
Suxomlynskyj V.O. (1976) Vybrani tvory [Selected works]: v 5 t. T. 3. Serce viddayu dityam; Narodzhennya gromadyanyna; Lyst do syna. Kyiv: Rad. shk. (in Ukrainian)
Ushinskij K.D. (1948 – 1952) Sobranie sochinenij [Collection of works]: v 11 t. Izd-vo Akad. ped. nauk RSFSR, T. 11: Materialy biograficheskie i bibliograficheskie. (in Ukrainian)
Chitaeva Ju.A. (2012) Nepreryvnoe obrazovanie kak odno iz uslovij razvitija sovremennogo obrazovanija: proshloe, nastojashhee, perspektivy na budushhee. Nauchnye issledovanija v obrazovanii. № 7. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nepreryvnoe-obrazovanie-kak-odno-iz-usloviy-razvitiya-sovremennogo-obrazovaniya-proshloe-nastoyaschee-perspektivy-na-buduschee/viewer (in Russian)
Yarysheva N.F. (1993) Metodyka oznajomlennya ditej z pryrodoyu: navch. posib. Kyiv: Vyshha shkola. (in Ukrainian)