Анотація
У статті здійснюється теоретико-методологічний аналіз поняття «страх», визначається його сутність з точки зору різних психолого-педагогічних напрямів. Аналізуються погляди вітчизняних та зарубіжних вчених щодо проблеми страху. Визначено місце поняття «страх» в системі психологічних категорій. Проаналізовано особливості виникнення страхів в дітей молодшого шкільного віку. Визначено переважаючі види дитячих страхів та умови переходу страхів у фобії. Показано вплив найближчого оточення дитини на виникнення в неї нав’язливих страхів. Вказано засоби та форми корекції страхів в дітей молодшого віку. Проаналізовано роль механізмів психологічного захисту у нівелюванні дитиною власних страхів. Підкреслено необхідність надання психолого-педагогічної допомоги дітям, в яких спостерігаються нав’язливі страхи та фобії. У статті розглядаються напрями корекції страхів дітей молодшого шкільного віку, зокрема ігротерапія, казкотерапія, арт-терапія. Обґрунтовується їх актуальність, надаються дані щодо організації методів корекції.
Посилання
Вавілова А.С. Психологічні особливості страхів молодших школярів. Збірник наукових праць ККПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. 2020. № 1, Т. 1. С. 140–144.
Камінська О.В. Проблема дитячих страхів у дослідженнях вітчизняних та зарубіжних науковців. Психологічний часопис. 2018. № 4. С. 86–104.
Ковалевська А.О. Ефективність використання засобів образотворчої діяльності для психокорекції страхів молодших. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Сер.: Психологічні науки. 2013. Т. 2. Вип. 10. С. 151–155.
Кошонько Г.А. Дитячі страхи та способи їх корекції. Деструктивні емоційні стани учнів: проблеми теорії та практики : зб. матеріалів Міжобл. наук.-практ. конф. (18-19 груд. 2010 р. ) / за заг. ред. С.М. Томчука. Вінниця : ВОІПОПП, 2010. С. 42–47.
Макух О.І. Особливості межових психічних станів молодших школярів у процесі навчальної діяльності : автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ, 2009. 20 с.
Овчарова Р.В. Практическая психология. Москва : Т.Ц. «Сфера», 1996. 337 с.
Томчук С.М., Томчук М.І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі : монографія. Вінниця : КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с.
Шевченко М.В. Психологічна корекція страхів дітей молодшого шкільного віку з вадами мовлення. Проблеми сучасної психології. 2012. Випуск 17. С. 17–19.
Vavilova, A.S. (2020). Psykholohichni osoblyvosti strakhiv molodshykh shkolyariv [Psychological features of fears of junior schoolchildren]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ KKPNU imeni Ivana Ohiyenka, Instytutu psykholohiyi im. H.S. Kostyuka NAPN Ukrayiny. № 1, T. 1, рр. 140–144.
Kaminsʹka, O.V. (2018). Problema dytyachykh strakhiv u doslidzhennyakh vitchyznyanykh ta zarubizhnykh naukovtsiv [The problem of children's fears in the research of domestic and foreign scientists]. Psykholohichnyy chasopys. № 4, pp. 86–104.
Kovalevsʹka, A.O. (2013). Efektyvnistʹ vykorystannya zasobiv obrazotvorchoyi diyalʹnosti dlya psykhokorektsiyi strakhiv molodshykh [The effectiveness of the use of means of artistic activity for the psychocorrection of fears of the young]. Naukovyy visnyk Mykolayivsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynsʹkoho. Ser.: Psykholohichni nauky. T. 2, Vol. 10, pp. 151–155.
Koshonʹko, H.A. (2010). Dytyachi strakhy ta sposoby yikh korektsiyi [Children's fears and ways to correct them]. Destruktyvni emotsiyni stany uchniv: problemy teoriyi ta praktyky: zb. materialiv Mizhobl. nauk.-prakt. konf. (18-19 hrud. 2010 r. ) / za zah. red. S.M. Tomchuka. Vinnytsya. VOIPOPP, рр. 42–47.
Makukh, O.I. (2009). Osoblyvosti mezhovykh psykhichnykh staniv molodshykh shkolyariv u protsesi navchalʹnoyi diyalʹnosti [Features of borderline mental states of junior schoolchildren in the process of educational activity]: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07 / In-t psykholohiyi im. H.S. Kostyuka APN Ukrayiny. Kyiv, 20 p.
Ovcharova, R.V. (1996). Praktycheskaya psykholohyya [Practical psychology]. Moskva: T.TS. «Sfera», 337 p.
Tomchuk, S.M., & Tomchuk, M.I. (2018). Psykholohiya tryvohy, strakhu ta ahresiyi osobystosti v osvitnʹomu protsesi: monohrafiya [Psychology of anxiety, fear and aggression of the individual in the educational process: monograph]. Vinnytsya: KVNZ «VANO», 200 p.
Shevchenko, M.V. (2012). Psykholohichna korektsiya strakhiv ditey molodshoho shkilʹnoho viku z vadamy movlennya [Psychological correction of fears of children of primary school age with speech defects]. Problemy suchasnoyi psykholohiyi. Vol. 17, рр. 17–19.