Анотація
У статті обґрунтовано доцільність застосування теоретико-методичних основ формування проектної компетенції викладача іноземної мови, що органічно пов’язано з основними завданнями, які постають перед сучасними викладачами у закладах вищої освіти. Виділено основні компоненти проектної компетенції викладача іноземної мови: когнітивна та діяльнісна. Зазначено рівні прояву проектної компетенції викладача іноземної мови (репродуктивний, репродуктивно-продуктивний та продуктивний), які показують готовність та здатність викладача самостійно брати участь у проектуванні, тобто розвитку здібностей студентів. Запропоновано використовувати критерії оцінки рівня прояву проектної компетенції: когнітивний; технологічний; лінгво-комунікативний; рефлексивно-оцінний; мотиваційно-вольовий рівні викладача іноземної мови. Описано характеристики процесу формування проектної компетенції викладача іноземної мови у процесі професійної підготовки, яка складається з взаємозалежних блоків. Доведено, що проектна компетентність викладача наповнює заняття комунікативною складової, розвиває у студентів творчі та інтелектуальні здібності, мотивує їх до активного міжкультурного спілкування іноземною мовою, який долає мовний бар’єр.
Посилання
Арванітопуло Е. Г. Проектна методика навчання англійської мови на старшому ступені ліцею : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання». Київ, 2006. 22 с.
Брюханова Н. О. Концептуальні положення проектування системи педагогічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. Збірник наукових праць. Укр. інж.-пед. акад. Харків, 2012. Вип. 34–35. С. 8–13.
Василевська Л. С. Проектна діяльність методиста як засіб удосконалення професійної майстерності педагогів. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Серія: Психолого-педагогічні науки. 2012. № 6. URL: http://nbuv.gov.ua/j–pdf/Nzspp_2012_6_32.pdf (дата звернення: 15.10.2022).
Гончарова В. Б., Аносова Ю. П. Метод проектної діяльності на заняттях іноземної мови за професійним спрямуванням у ВНЗ І–ІІ р. а. Інформаційні технології в освіті, науці та виробництві. 2013. № 3. С. 136–143.
Кравченко Г. Ю. Проектний підхід у системі підвищення кваліфікації керівників навчальних закладів. Модернізація післядипломної педагогічної освіти. Науково-практичний журнал «Імідж сучасного педагога». Полтава : ТОВ «АСМП», 2012. № 10 (129) С. 13–16.
Лук’янова Л. Технологія організації проектної діяльності. Модернізація післядипломної педагогічної освіти. Науково-практичний журнал «Імідж сучасного педагога». Полтава : ТОВ «АСМП», 2009. № 10. С. 16–21.
Овчарук О. В. Компетентності як ключ до формування змісту освіти. Стратегія реформування освіти України. Київ : «К.I.С.», 2003. 295 с.
Трубачова С. Е. Умови реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ : «К.І.С», 2004. С. 53–56.
Черемис І. Нові вимоги до спеціаліста: поняття компетентності й компетенції. Вища освіта України. 2006. № 2. С. 84–88.
Штельмах О. В. Метод проектів у навчанні іноземної мови студентів нефілологічних спеціальностей під час позааудиторної роботи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 6. С. 59–61.
Arvanitopulo E. H. (2006) Proektna metodyka navchannia anhliiskoi movy na starshomu stupeni litseiu [Project method of teaching English at the senior level of the lyceum]: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spets. 13.00.02 «Teoriia ta metodyka navchannia». Kyiv, p. 22.
Briukhanova N. O. (2012) Kontseptualni polozhennia proektuvannia systemy pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity: zb. nauk. pr. Ukr. inzh.-ped. akad. Kharkiv, vol. 34–35, pp. 8–13.
Vasylevska L. S. (2012) Proektna diialnist metodysta yak zasib udoskonalennia profesiinoi maisternosti pedahohiv [The project activity of the methodologist as a means of improving the professional skills of teachers]. Naukovi zapysky [Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia]. Ser.: Psykholoho-pedahohichni nauky, vol. 6. Available at: http://nbuv.gov.ua/j–pdf/Nzspp_2012_6_32.pdf
Honcharova V. B., Anosova Yu. P. (2013) Metod proektnoi diialnosti na zaniattiakh inozemnoi movy za profesiinym spriamuvanniam u VNZ I–II r. a. [The method of project activity in foreign language classes for a professional direction in universities I-II of the year]. Informatsiini tekhnolohii v osviti, nautsi ta vyrobnytstvi, vol. 3, pp. 136–143.
Kravchenko H. Iu. (2012) Proektnyi pidkhid u systemi pidvyshchennia kvalifikatsii kerivnykiv navchalnykh zakladiv [Project approach in the system of improving the qualifications of heads of educational institutions]. Modernizatsiia pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Naukovopraktychnyi zhurnal «Imidzh suchasnoho pedahoha». Poltava: TOV «ASMP», vol. №10 (129), pp. 13–16.
Lukianova L. (2009) Tekhnolohiia orhanizatsii proektnoi diialnosti [Technology of project activity organization]. Modernizatsiia pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Naukovopraktychnyi zhurnal «Imidzh suchasnoho pedahoha». Poltava: TOV «ASMP», vol. 10, pp. 16–21.
Ovcharuk O. V. (2003) Kompetentnosti yak kliuch do formuvannia zmistu osvity [Competencies as a key to the formation of the content of education]. Stratehiia reformuvannia osvity Ukrainy. Kyiv : «K.I.S», p. 295.
Trubachova S. E. (2004) Umovy realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v navchalnomu protsesi [Conditions for the implementation of the competence approach in the educational process]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy. Kyiv : «K.I.S», pp. 53–56.
Cheremys I. (2006) Novi vymohy do spetsialista: poniattia kompetentnosti y kompetentsii [New requirements for a specialist: concepts of competence and competence]. Vyshcha osvita Ukrainy, vol. 2, pp. 84–88.
Shtelmakh O. V. (2013) Metod proektiv u navchanni inozemnoi movy studentiv nefilolohichnykh spetsialnostei pid chas pozaaudytornoi roboty [Project method in foreign language teaching of students of non-philology majors during extracurricular work]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, vol. 6, pp. 59–61.