Анотація
У статті проаналізовано поняття «професійного становлення», розкрито його вікові межі та складові. Результатом теоретичного аналізу є розроблена схема професіогенезу та визначення місця професійного становлення у складі цього процесу. Автором визначено, що професійне становлення розпочинається з моменту формування бажання до професійної діяльності, активного пошуку професійного заняття та закінчується втратою працездатності. Для кожного з етапів становлення є характерними новотвори, які також розглянуто та описано у статті. Доведена необхідність дослідження професійного становлення на всіх етапах професійного шляху особистості.
Посилання
Абульханова-Славськая К. А. Личностная регуляция времени / К. А. Абульханова-Славська // Психология личности в трудах отечественных психологов. – СПб. : Питер, 2000. – С. 28-35.
Алексєєва Т. В. Професійне становлення особистості в системі вузівської підготовки: теоретико-методологічний аналіз проблеми / Т. В. Алексєєва // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2013. – №4. – С. 45-51.
Вітковська О. І. Психологічні умови професійного самовизначення випускників середніх шкіл у процесі профконсультації: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2002. – 21 с.
Волянюк Н. Ю. Профессиональное развитие субъекта деятельности / Н. Ю. Волянюк // Физическое воспитание студентов творческих специальностей : сб. науч. тр. / под ред. С. С. Ермакова. – Харьков : ХГАДИ (ХХПИ), 2003. – С. 37-47.
Дружиніна І. А. Професійне становлення майбутніх психологів: теоретико-методологічний аналіз проблеми / І. А. Дружиніна // Український науковий журнал «Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації». – 2011. – №2. – С. 425-427.
Зеер Э.Ф. Психология профессионального развития: учебн. Пособие / Э. Ф. Зеер. – 2–е изд. – М.: Издательский центр «Академия», 2007. – 240 с.
Климов Е. А. Психология профессионала. – М.: Изд-во "Институт практической психологии", 1996. – 400 с.
Кокун О. М. Опитувальник професійного само здійснення / О. М. Кокун // Практична психологія та соціальна робота. – 2014. – № 7. – С. 35-39.
Комар Т. В. Структура і провідні властивості професійної зрілості майбутнього спеціаліста соціономічного напряму / Т. В. Комар // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2015. – № 1 (44). – С. 9-14.
Кудрявцев Т. В. Психологический анализ динамики профессионального самоопределения личности / Т. В. Кудрявцев, В. Ю. Шегурова // Вопросы психологии. – 1983. – №2. – С. 51-59.
Максименко С. Д. Професійне становлення молодого вчителя: навч. посіб. для студ. пед. вузів / С. Д. Максименко, Т. Д. Щербан. – Ужгород: Закарпаття, 1998. – 105 с.
Марков В. Н. Профессиональный потенциал и зона ближайшего профессионального развития. Акмеологическое исследование потенциала, резервов и ресурсов человека. Факторы оценки и развития профессионального потенциала кадров управления. – М., 2005. URL: http://www.potentiales.ru/page300.html.
Міщик Л. І. Соціальна педагогіка: досвід та перспективи / Л. І. Міщик. – Запоріжжя : Запоріжжя, 1999. 248 с.
Назарук Н. В. Професійний потенціал вчителя як засіб самореалізації в педагогічній діяльності / Н. В. Назарук // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. – 2012. – №2. – С. 433-442.
Орлов В. Ф. Професійне становлення вчителів мистецьких дисциплін : монографія / В. Ф. Орлов. – К. : Наукова думка, 2003. – 262 с.
Поваренков Ю. П. Системогенетическая концепция профессионального становления человека // Идея системности в современной психологии / под ред. В. А. Барабанщикова. – М. : Изд–во «Институт психологии РАН», 2005. – С. 360-384.
Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе : учебное пособие для вузов / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – М. : Школьная пресса, 2000. – 421 с.
Соколюк А. О. Особистісно-професійний розвиток майбутнього фахівця як суб’єкта професійного становлення / А. О. Соколюк // Освіта регіону. – 2014. – № 3 (36). – С. 99-104.
Сыманюк Э. Э. Психологические барьеры профессионального развития личности. Практико-ориентированная монография / Э. Э. Сыманюк. – М. : Московский психолого-социальный институт, 2005. – 252 с.
Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: монография / Л. Б. Шнейдер. – М. : МОСУ, 2001. – 272 с.
Юрчинськая А. Професійна готовність оптанта як фактор екзистенціального вибору / А. Юрчинська // Вісник Київського національного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія : Психологія. – 2014. – №1 (1). – С. 95-98.
Super D. E. Vocational development: a framework of research. – N.Y., 1957. – 142 p.