Анотація
У статті розглянуто проблему розвитку емпатії у дітей старшого дошкільного віку в умовах закладу дошкільної освіти. Визначено значення розвитку досліджуваного феномену. Окреслено наукову базу щодо можливості вирішення означеної проблеми. Розкрито сутність емпатії в єдності її компонентів: когнітивного, діяльнісного, афективного. Визначено зміст та особливості розвитку емпатії в дітей старшого дошкільного віку.
Посилання
Базовий компонент дошкільної освіти. Офіційний відділ // Дошкільне виховання. – 2012. – №7. – С. 5–19.
Валлон А. Психическое развитие ребенка / А. Валлон. – М. : Педагогика, 1967. – 195 с.
Виховання гуманних почуттів у дітей / за наук. ред. Т. Піроженко, С. Ладивір, Ю. Манилюк. – Тернопіль : Мандрівець, 2010. – 168 с.
Воспитание нравственных чувств у старших дошкольников / под ред. А. М. Виноградовой. – 2-е узд., испр. и доп. – М. : Просвещение, 1989. – 96 с.
Гаврилова Т. П. Экспериментальное изучение эмпатии у детей младшего и среднего школьного возраста / Т. П. Гаврилова // Вопросы психологи. – 1974. – № 5. – С. 107–114.
Гаврилова Т. П. Понятие эмпатии в зарубежной психологи / Т. П. Гаврилова // Вопросы психологии. – 1978. – № 2. – С. 145–158.
Эмоциональное развитие дошкольника / под. ред. А. Д. Кошелевой. – М. : Просвещение, 1985. – 176 с.
Лаврентьєва Г. Н. Джерела доброти / Г. Н. Лаврентьєва. – К.: Слово, 2008. – 214 с.
Олійник О. М. Розвиток емпатії у дітей старшого дошкільного віку в процесі театралізованої діяльності / О. М. Олійник // Проблеми сучасної психології. – 2010. – Випуск 9. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://problemps.kpnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/58/2017/06/9-17.pdf
Пименова Л.В. Формирование социальной ориентации у детей младшего дошкольного возраста в условиях игры : автореф. дис. канд. пед. наук. – М., 1988. – 23 с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dissercat.com/content/issledovanie-problem-vospitaniya-nravstvenno-volevykh-kachestv-i-vzaimootnoshenii-u-detei-do#ixzz5VxuTwIdm
Поніманська Т. Моральність має бути свідомою / Т. Поніманська // Дошкільне виховання. – 2013. – № 8. – С. 3–5.
Пономаренко Т. О. Формування доброзичливого відношення до однолітків у дітей молодшого дошкільного віку / Т. О. Пономаренко // Гуманітарний вісник «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Додаток 3 до вип. 36. – Том ІІ (18): Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». – К.: Гнозис, 2016. – С. 117–125.
Пономаренко Т. О. Формування доброзичливості у дітей молодшого дошкільного віку / Т. О. Пономаренко // Національна освіта в стратегіях соціокультурного вибору: теорія, методологія, практика: матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції, 14 квітні 2016 року, м. Луцьк: Луцький педагогічний коледж, 2016. – С. 232–236.
Развитие социальных эмоций у детей дошкольного возраста : Психологические исследования / под ред. А. В. Запорожца, Я. З Неверович. – М. : Педагогика, 1986. – 176 с.
Сухорукова Г. Виховання людяності – проблема сучасності. Педагогіка кордоцентризму В. О. Сухомлинського / Г. Сухорукова // Дошкільне виховання. – 2012. – №8. – С. 2–6.
Чистякова М. И. Психогимнастика / под ред. М. И. Буянова.—2-е изд. – М.: Просвещение: ВЛАДОС, 1995. – 160 с.