Анотація
Зміст статті зосереджено на важливості формування фонологічної компетентності як невід’ємного складника іншомовної комунікативної компетентності. Описано проблеми навчання вимові студентів технічних спеціальностей у вивченні англійської мови. Аналіз потреб студентів представлено як ефективний інструмент дослідження комунікативної компетентності, яку необхідно розвивати у навчанні англійської мови професійного спрямування, щоб задовольнити запит ринку праці на спеціалістів ІТ та телекомунікацій. Представлені найдоцільніші прийоми, щоб мотивувати студентів впевнено й ефективно спілкуватися в їхньому академічному та професійному середовищі.
Посилання
Basturkmen, H. (2006). Ideas and Options in English for Specific Purposes, New Jersey: L. Erbaum Associates.
Borysko, N. F. (2011). Metodyka formuvannya inshomovnoyi fonetychnoyi kompetenciyi [Methodology of Developing Foreign Language Phonological Competence]. Inozemni movy, 3, (3-14). Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/im_2011_3_2.
Broda, M. V. (2011). Dydaktychni umovy zabezpechennya innovacijnyx procesiv u vyvchenni fonetyky anglijskoyi movy u vyshhyx navchalnyx zakladax [Didactic Terms of Providing Innovative Processes in English Phonetics Learning at Higher Educational Institutions]. Vykladannya mov u vyshh. navch. zakl. osvity na suchas. etapi. Mizhpredmet. zvyazky, 18, (46-55).
Cambridge Dictionary. Cambridge University Press [Online dictionary]. Retrieved 29.12.2018 from: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/vlogger.
Carley, P., Mees, Inger M., Collins, B. (2018). English Phonetics and Pronunciation Practice. New York. Available at: https://books.google.com.ua/books?id=n6QzDwAAQBAJ&pg=PT509&lpg=PT509&dq=enjoy+practicing+phonetics&source=bl&ots=tnvHBPRyUe&sig=LhjjGtIa7gsDiqBTlw6uhQiW4yg&hl=ru&sa=X&ved=2ahUKEwj0nb6TmbLfAhXFjCwKHR1xB6EQ6AEwCXoECAMQAQ#v=onepage&q=enjoy%20practicing%20phonetics&f=false
Change the stress, change the meaning: 35 words that change the meaning. Available on line at: https://www.engvid.com/english-resource/35-words-stress-changes-meaning/.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment Council of Europe. (2001). Council for Cultural Co-operation. Education Committee. Modern Languages Devision. Cambridge University Press.
Dudley-Evans, Tony & Jo St John, Maggie. (2003). Developments in ESP: A multi-disciplinary approach. – Cambridge University Press.
Fraser, H. (2000). Coordinating improvements in pronunciation teaching for adult learners of English as a second language. Department of Education, Training and Youth Affairs (Australian National Training Authority Adult Literacy National Project): Canberrra.
Fraser, H. (2001). Teaching pronunciation: A handbook for teachers and trainers. Department of Education Training and Youth Affairs (DETYA). Available at: http://www.dest.gov.au/ty/litnet/docs/Teaching_Pronunciation.pdf.
Geyser, Jason Peter. (2006). English to the World: Teaching Methodology Made Easy: A Practical Overview. August Publishing.
Graham, C. (2001). Jazz chants: Old and new. New York: Oxford University Press.
Graves, K. (2006). Teachers as Course Developers. Cambridge University Press.
Hutchinson, T. & Waters, A. (2006). English for specific purposes: a learning-centred approach. Glasgow: Cambridge University Press.
Kelly, G. (2000). How to Teach Pronunciation. Pearson Education Limited: Harlow, UK.
Nazarenko, O. (2016). “Effective Approaches to Teaching ESP to Telecommunications Specialists”, Journal [“Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky”], ISSN 1338-9432, (Kosice, Slovakia, January 2016: 4, 1.(122-125 pp.).
Tsvietaieva, O., Znanetska, O. (2018). Fonetychni skladnosti anhliiskoi movy u studentiv nemovnykh spetsialnostei [Phonetic difficulties of the English language for students of non-linguistic specialties]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human Studies. Series of «Pedagogy», 6/38, 340-351. doi: 10.24919/2313-2094.6/38.121463 [in Ukrainian].
Yates, L. (2002). What is pronunciation? – Adult Migrant English Program (AMEP). Research Centre Fact Sheets, Sydney, National Centre for English Language Teaching and Research, Macquarie University, Retrieved 20.12.2018 from: http://www.ameprc.mq.edu.au/docs/fact_sheets/01Pronunciation.pdf
Yates, L., Zielinski B. (2009). Give it a go: Teaching Pronunciation to Adults, Sidney. National Centre for English Language Teaching and Research, Macquarie University, Commonwealth of Australia. Retrieved 25.12.2018 from: http://www.ameprc.mq.edu.au/__data/assets/pdf_file/0006/276135/interactive_sm.pdf.