Анотація
У статті висвітлено ключові ідеї М.Монтессорі стосовно створення умов для розвитку дитини, враховуючи її природні потенційні енергії: horme, mneme, nebule. Подано авторську позицію М. Монтессорі щодо сприятливих для розвитку дитини від самого народження потенційних енергій. Вона ґрунтується на антропоцентризмі та врахуванні психофізичних особливостей дитини у різні періоди її розвитку. Проаналізовано зв’язок внутрішніх джерел розвитку особистості із зовнішніми факторами: педагогом Монтессорі та дидактичними матеріалами у підготовленому середовищі Монтессорі-класу. Матеріал статті рекомендовано для практичних педагогів ЗДО, здобувачів освіти першого (бакалаврського) й другого (магістерського) рівнів.
Посилання
Бондар В.І., Ільченко А.М. Психолого-педагогічні основи розвитку дітей в системі М. Монтессорі : навч. посібник. Полтава : РВВ ПДАА, 2009. 252 с.
Дичківська І.М. Індивідуальне виховання дітей дошкільного віку в педагогічній спадщині М. Монтессорі: автореф. дис. …канд. пед. наук. Одеса, 1996. 24 с.
Дичківська І.М., Поніманьска Т.І. М.М. Монтессорі: теорія і технологія : навч.-метод. посібник. Київ : Слово, 2009. 304 с.
Вакуленко Т.М. Як стати Монтессорі-педагогом в Україні. Дошкільне виховання. 2014. № 8. С. 35–36.
Жебровський Б. Українська освіта ХХІ століття. Чому Марія Монтессорі? (з виступів на міжнародних конференціях у березні/липні 2000 р. в Нью-Йорку та Римі) / За заг. ред.: Б.М. Жебровського; упоряд. і літ. ред.: Н.П. Марченко. Київ : КМПУ ім. Б.Д. Грінченка, 2003. С. 3–8.
Ільченко А.М. Розуміння «виховного простору» за М. Монтессорі для створення нових педагогічних технологій у спеціальній школі. Актуальні проблеми спеціальної психології та педагогіки. Зб. наук. пр. Херсон, 2005. С. 70–75.
Монтессори М. Мой метод. Метод научной педагогики. Москва : Астрель, 2006. 349 с.
Монтессори М. Впитывающий разум ребенка. 2-е издание. Санкт-Петербург : Благотворительный фонд «ВОЛОНТЕРЫ», 2011. 320 с.
Монтессори М. Дети – другие : уникальная методика раннего развития / Пер. с нем., вступ. и заключит. статьи, коммент. К.Е. Сумнительный. Москва : АСТ, 2014. 320 с.
Монтессори М. Помоги мне это сделать самому / Сост.: М.В. Богуславский, Г.Б. Корнетов (сборник фрагментов из переведенных книг М. Монтессори и статей российских авторов о педагогике М. Монтессори). Москва : ИД «Карапуз», 2000. 272 с.
Мария Монтессори «ЧЕТЫРЕ СТАДИИ ОБРАЗОВАНИЯ» и Марио Монтессори «ЧЕЛОВЕЧЕСКИЕ ТЕНДЕНЦИИ». Спб. : «Реноме», 2016. 56 с.
Прибильська Н. Організація роботи педагога за методом спостереження у педагогічній системі Марії Монтессорі. Вихователь-методист в дошкільному навчальному закладі. 2011. № 8. С. 21–25.
Родненок М.Є. Монтессорі-освіта: актуальність, тенденції та перспективи розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : зб. наук. пр. СумДПУ імені А.С. Макаренка. Суми, 2016. № 10 (64). С. 279–290.
Січкар А.Д. Підготовка студентів до особистісно орієнтованого виховання у ході педагогічної практики на базі школи-дитсадка Монтессорі. Освітологічний дискурс. 2010. №2. С. 105–119.
Стэндинг Э.М. Жизнь и творчество Марии Монтессори. Санкт-Петербург.: Благотворительный фонд «ВОЛОНТЕРЫ», 2012. 476 с.
Якименко С.І. Міленіна Г.С. Педагогічні ідеї Софії Русової та Марії Монтессорі: порівняльний аналіз : монографія. Київ : Слово, 2015. 296 с.
Bondar V.I., Ilchenko A.M. (2009). Psyxologo-pedagogichni osnovy rozvytku ditej v systemi M. Montessori [Psychological and pedagogical bases of development of children in M. Montessori system]: navch. posibnyk. Poltava : RVV PDAA. (in Ukrainian)
Dychkivska I.M. (1996). Indyvidualne vyxovannya ditej doshkilnogo viku v pedagogichnij spadshhyni M. Montessori [Individual education of preschool children in the pedagogical heritage of M. Montessori] : avtoref. dys. …kand. ped. nauk. Odesa, 24 p.
Dychkivska I.M., Ponimanska T.I. (2009). M.M. Montessori: teoriya i texnologiya [M. Montessori: Theory and Technology]: navch.-metod. posibnyk. Kyiv : Slovo. (in Ukrainian).
Vakulenko T.M. (2014). Yak staty Montessori-pedagogom v Ukrayini [How to become a Montessori teacher in Ukraine]. Doshkilne vyxovannya, no. 8, pр. 35–36.
Zhebrovskyj B. (2003). Ukrayinska osvita XXI stolittya. Chomu Mariya Montessori? (z vystupiv na mizhnarodnyx konferenciyax u berezni /lypni 2000 r. v Nyu-Jorku ta Rymi) [Ukrainian education of the XXI century. Why Maria Montessori?] / Za zag. red.: B.M. Zhebrovskogo; uporyad. i lit. red.: N.P. Marchenko. Kyiv : KMPU im. B.D. Grinchenka, pp. 3–8.
Ilchenko A.M. (2005). Rozuminnya «vyxovnogo prostoru» za M. Montessori dlya stvorennya novyx pedagogichnyx texnologij u specialnij shkoli [Understanding the «educational space» for M. Montessori to create new pedagogical technologies in a special school]. Actual problems of special psychology and pedagogy. Zb sciences Kherson Avenue, pp. 70–75.
Montessori M. (2006). Moj metod. Metod nauchnoj pedagogiki [My method. Method of scientific pedagogy]. Moskva : Astrel. (in Russian)
Montessori M. (2011). Vpityvayushij razum rebenka [Child's mind]. Sankt-Peterburg : Blagotvoritelnyj fond «VOLONTERY». (in Russian)
Montessori M. (2014). Deti – drugie : unikalnaya metodika rannego razvitiya [Children – others: a unique method of early development]. Per. s nem., vstup. i zaklyuchit. stati, komment. K.E. Sumnitelnyj. Moskva : AST. (in Russian)
Montessori M. (2000). Pomogi mne eto sdelat samomu [Help me do it myself] / Sost.: M.V. Boguslavskij, G.B. Kornetov (sbornik fragmentov iz perevedennyh knig M. Montessori i statej rossijskih avtorov o pedagogike M. Montessori). Moskva : ID «Karapuz». (in Russian)
Sankt-Peterburg. «Renome» (2016). Mariya Montessori «ChETYRE STADII OBRAZOVANIYa» i Mario Montessori «ChELOVEChESKIE TENDENCII» [Maria Montessori «Four STAGES of Education» and Maria Montessori «Human Tendencies»]. (in Russian)
Prybylska N. (2011). Organizaciya roboty pedagoga za metodom sposterezhennya u pedagogichnij systemi Mariyi Montessori [Organization of the teacher's work by the method of observation in the pedagogical system of Maria Montessori]. Vyxovatel-metodyst v doshkilnomu navchalnomu zakladi, no. 8, pp. 21–25.
Rodnenok M.Ye. (2016). Montessori-osvita: aktualnist, tendenciyi ta perspektyvy rozvytku [Montessori-education: relevance, trends and prospects of development]. Pedagogichni nauky: teoriya, istoriya, innovacijni texnologiyi : zb. nauk. pr. SumDPU imeni A.S. Makarenka. Sumy, no. 10 (64), pp. 279–290.
Sichkar A.D. (2010). Pidgotovka studentiv do osobystisno oriyentovanogo vyxovannya u xodi pedagogichnoyi praktyky na bazi shkoly-dytsadka Montessori [Preparation of students for a personally oriented education in the course of pedagogical practice on the basis of Montessori kindergarten]. Osvitologichnyj dyskurs, no. 2, pp. 105–119.
Stending E.M. (2012). Zhizn i tvorchestvo Marii Montessori [The life and work of Maria Montessori]. Sankt-Peterburg : Blagotvoritelnyj fond «VOLONTERY». (in Russian)
Yakymenko S.I., Milenina G.S. (2015). Pedagogichni ideyi Sofiyi Rusovoyi ta Mariyi Montessori: porivnyalnyj analiz [Pedagogical ideas of Sofia Rusova and Maria Montessori: comparative analysis]: monografiya. Kyiv : Slovo, 296 p. (in Ukrainian)