ФУНДАМЕНТАЛЬНІ КАТЕГОРІЇ ФРАНЦУЗЬКОГО НАРАТИВУ З ПОЗИЦІЇ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТОТВОРЕННЯ
PDF

Ключові слова

категорія наративу
фокалізація
точка зору
темпоральність
інтенція автора

Як цитувати

Набок, М. (2022). ФУНДАМЕНТАЛЬНІ КАТЕГОРІЇ ФРАНЦУЗЬКОГО НАРАТИВУ З ПОЗИЦІЇ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТОТВОРЕННЯ. Молодий вчений, 1 (101), 175-179. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-1-101-37

Анотація

У статті йдеться про основоположні наративні категорії французького текстотворення. Здійснено спробу систематизувати та схарактеризувати погляди вчених на вивчення складових наративної категорії у художньому творі. Проведено змістовний аналіз існуючих лінгвістичних та літературознавчих наукових пошуків із даної проблематики. Проаналізовано термінопоняття «точка зору» та «наративний автор». Розглянуто дві наративні інстанції: автора і наратора, а також їх прояви в тексті, зокрема принципи вибудовування авторської стратегії впливу на читачів завдяки використанню певних наративних тактик. З'ясовано, що точка зору постає найважливішою наративною категорією французького текстотворення, яка дозволяє в повній мірі розкрити наміри автора. Виокремлено основоположні наративні категорії художнього тексту, завдяки яким вибудовується сюжет та імплементуються авторські інтенції впливу на читачів.

https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-1-101-37
PDF

Посилання

Барт Р. Избранные работы: Семиотика; Поэтика: Пер. с фр. / Сост., общ. ред. и вступ. ст. Г. К. Косикова. Москва : Прогресс, 1989. 616 с.

Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. Москва : Искусство, 1979. 423 с.

Гук, О.-М., & Бехта, І. Поняття наративного аналізу і основні підходи. Молодий вчений. 2020. Вип. 11 (87). С. 430-435. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-92

Женетт Ж. Повествовательний дискурс [Discours du recit]. 1998. Москва : Сабашниковых. Т. 2 : Фигуры. С. 60–281.

Мацевко-Бекерська Л. В. Наративні стратегії малої прози (на матеріалі української літератури кінця XIX – початку XX ст.) : дис... док. філ. наук : 10.01.01. Київ, 2009. 406 с.

Папуша І. В. Наративна типологія Франка Штанцеля. Studia methodologica. Тернопіль : ТНПУ. 2012. Вип. 34. С. 25–30.

Рижа У.В. Інтерпретація точки зору у спектрі літературознавчих і мовознавчих досліджень Науковий вісник ДДПУ імені І. Франка. 2019. Вип. 11. С. 125–128. DOI: https://doi.org/10.24919/2663-6042.11.2019.175432

Терехова Т.А., Малахаева С.К. Наративний аналіз як розуміє метод. Гуманітарний вектор. 2015. Вип. 1(41). С. 143–152.

Фуко М. (1996) Археология знания / М. Фуко. Киев, 1996. С. 33–41.

Шмид В. Нарратология. Studia philologica. Москва : Языки славянской культуры. 2003. 312 с.

Bal M. (1985). Narratology : Introduction to the Theory of Narrative. Toronto: University of Toronto Press. 274 p.

Bruner J. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry 18(1). pp. 1–21.

Chatman S. (1990). Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaca: Cornell University Press.

Hamon Ph. (1983). Le personnel du roman. Le système des personnages dans les Rougon-Macquart d’Émile Zola, Genève, Droz.

Keen S. (2006). A Theory of Narrative Empathy. Narrative. № 14, p. 207–236.

Labov W., Waletzky J. (1997). Oral Versions of Personal Experience: Three Decades of Narrative Analysis. Special Volume of a Journal of Narrative and Life History. № 7, pp. 3–38.

Lubbock P. (1963). The Craft of Fiction. New York. 210 p.

Baroni R. (2017). Les fonctions de la focalisation et du point de vue dans la dynamique de l’intrigue. DOI: https://doi.org/10.4000/narratologie.7851

Riessman. C.K. (2005). Narrative Analysis. In: Narrative, Memory & Everyday Life. Huddersfield: University of Huddersfield, рр. 1–7.

Stanzel F. A. (1982). Theory of Narrative [Trans. by Charlotte Goedsche]. Cambridge : Cambridge University Press. 309 p.

Barthes R. (1989) Izbranyje raboti Semiotika; Portika [Selected works: Semiotics; Poetics]. (Transl. and Ed. from Fr. by Kosykova H.). Moscow, 616 p. (in Russian)

Bakhtin M.M. (1979) Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moscow: Iskustvo, 423 p. (in Russian)

Huk O.-M., Bekhta I. (2020) Poniattia naratyvnoho analisu i osnovni pidhody [Narrative analysis notion and the main approaches]. Molodij vchenij [Young Scientist]. № 11(87), pp. 430–435. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-92 (in Ukrainian)

Genette G. (1998).Povestvovatelny discours [Narrative discourse ] [Discours du recit]. 1998. Moscow: Sabashnykovyh. V. 2 : Figury. (in Russian)

Macevko-Bekerska L.V. (2009) Naratyvni stratehii maloyi prozy (na materiali ukrainskoi literaturi kincia XIX – pochatku XX st.) [The narrative strategies of the short story prose (based on material of Ukrainian literature of late 19th – early 20th centuries). (Thesis for a doctoral degree in philology). Lviv: Lvivskyi natsionalnyi universytet im. I. Franka. (in Ukrainian)

Papusha I.V. (2012) Naratyvna typologiia Franka Shtantselia [Frank Stsnsels’ narrative typology]. Studiia Metodologika – Studia methodologica. Ternopil: Ternopil national pedagogical university. № 34, pp. 25–30. (in Ukrainian)

Ryzha U.V. (2019) Interprytatsiia tochky zoru u spectri providnyh literaturoznavchyh ta movoznavchyh doslidzhen [Interpretation of the point of view in the spectrum of leading linguistic and literary studies investigation]. Naukovij Visnyk Drohobytskoho derzhavnoho universitetu im. Ivana Franka [Research Journal of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University]. № 11, pp. 125–128. DOI: https://doi.org/10.24919/2663-6042.11.2019.175432 (in Ukrainian)

Terehova T.F., Malaheeva C.K. (2015) Narativny analiz yak rozumiie metod [Narrative analysis as understood by the method]. Humanitarny vektor [Humanitarian vector]. № 1(41), pp. 143–152. (in Ukrainian)

Foucault M. (1996) Arheologiya znania [Archeologie of science]. Kyiv, pp. 33–41.. (in Russian)

Schmid W. (2003) Naratologiya [Narratology]. Studia philologica. Moscow: Languages of Slavic culture, 312 p. (in Russian)

Bal M. (1985) Narratology : Introduction to the Theory of Narrative. Toronto: University of Toronto Press, 274 p.

Bruner J. (1991) The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry. № 18(1), pp. 1–21.

Chatman S. (1990) Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaca: Cornell University Press.

Hamon Ph. (1983) Le personnel du roman. Le système des personnages dans les Rougon-Macquart d’Émile Zola, Genève, Droz.

Keen S. (2006) A Theory of Narrative Empathy. Narrative. № 14, p. 207–236.

Labov W., Waletzky J. (1997) Oral Versions of Personal Experience: Three Decades of Narrative Analysis. Special Volume of a Journal of Narrative and Life History. № 7, pp. 3–38.

Lubbock P. (1963) The Craft of Fiction. New York. 210 p.

Baroni R. (2017). Les fonctions de la focalisation et du point de vue dans la dynamique de l’intrigue. DOI: https://doi.org/10.4000/narratologie.7851

Riessman C. K. (2005) Narrative Analysis. In: Narrative, Memory & Everyday Life. Huddersfield: University of Huddersfield, рр. 1–7.

Stanzel F. A. (1982) Theory of Narrative [Trans. by Charlotte Goedsche]. Cambridge : Cambridge University Press. 309 p.