Анотація
Метою дослідження є встановити специфіку втілення принципу ostinato в музиці М. Шалигіна на прикладі четвертої частини «Triple concerto», що дозволить краще зрозуміти своєрідність його музики, а також композиторський метод роботи зі звуковим матеріалом. Встановлено, що в четвертій частині «Потрійного концерту» М. Шалигін використовує принцип ostinato для створення композицій з образною одноплановістю, де статичність поєднується з динамічною лінією руху. За допомогою комплексного методу, який поєднує слуховий та структурний методи аналізу, буде встановлена роль принципу ostinato, його композиційно-драматургічне призначення. А також визначена специфіка організації музичної тканини четвертої частини «Triple concerto» й особливість композиторського мислення М. Шалигіна.
Посилання
Бобровский В. Претворение жанра пассакалия в сонатно-симфонических циклах Д. Шостаковича. Музыка и современность. Москва, 1962. Вып. 1. С. 149–182.
Герасимова-Персидская Н. Музыка начала XXI века. Музичне мистецтво. 2013. Вип. 13. С. 3–8.
Григорьева Г. Вариационная форма. Музыкальные формы ХХ века. Москва, 2004. С. 38–88.
Джабраилова Э. «Главная задача композитора – быть ведомым, а не ведущим». Форум «Музыка молодых»: интервью с Максимом Шалыгиным. Электрон. версия ст.: URL: http://mi-re.do.am (дата обращения: 19. 03. 2014).
Задерацкий В. Сонористическое претворение принципа остинатности в творчестве Оливье Мессиана. Проблемы музыкальной науки. Москва. 1985. Вып. 6. С. 285–317.
Кюрегян Т. Нетиповые формы в советской музыке 50-70-х годов. Проблемы музыкальной науки. Москва, 1989. Вып. 7. С. 71–89.
Леванда М. Об остинатности в музыке XX в. Анализ, концепции, критика. Ленинград, 1977. С. 66–78.
Орлова Е. «Динамическая статика» как черта образно-драматургического содержания (на примере из произведений композиторов Закавказья). Вопросы драматургии и стиля в русской и советской музыке. Москва, 1980. С. 75–96.
Соколов А. Категория формы в музыке ХХ века. Введение в музыкальную композицию ХХ века. Москва, 2004. С. 114–141.
Холопова В. К проблеме музыкальных форм 60-70-х годов ХХ века. Современное искусство музыкальной композиции. Москва, 1985. Вып. 79. С. 17 31.
Холопова В. Типология музыкальных форм второй половины ХХ века (50-80-е годы). Проблемы музыкальных форм в теоретических курсах ВУЗА : Москва, 1994. Вып. 132. С. 46–69.
Bobrovsky V. (1962). Pretvorenie zhanra passakal'i v sonatno-simfonicheskih ciklah D. SHostakovicha [The realization of the genre of Passacaglia in D. Shostakovich's sonata-symphonic cycles]. Music and Modernity, vоl. 1, рр. 149-182.
Gerasimova-Persidskaya N. (2013). Muzyka nachala XXI veka [Music of the beginning of the XXI century]. Musical art, vol. 13, pp. 3–8.
Grigorieva G. (2004). Variacionnaja forma [Variation form]. Muzykal'nye formy XX veka [Musical forms of the twentieth century]. Moscow: Humanitarian publishing center VLADOS, pp. 38–88.
Dzhabrailova E. (2013). «Glavnaya zadacha kompozitora – byt' vedomym, a ne vedushchim»: interv'yu s Maksimom SHalyginym. [«The main task of the composer is to be led, not leading»: interview with Maxim Shalygin]. Forum «Muzyka molodyh» [Forum «Music of the Young»], vol. 40. URL: http://mi-re.do.am (accessed 19 March 2014)
Zaderatsky V. (1985). Sonoristicheskoe pretvorenie principa ostinatnosti v tvorchestve Oliv'e Messiana [Sonoristic implementation of the principle ostinatnosti in the works of Olivier Messiaen]. Problems of music science, vol. 6, pp. 285–317.
Kyureghyan T. (1989). Netipovye formy v sovetskoj muzyke 50-70-h godov [Atypical forms in Soviet music of the 50-70 s]. Problems of music science, vol. 7, pp. 71–89.
Levanda M. (1977). Ob ostinatnosti v muzyke XX v. [About ostinato in the music of the XX century.]. Analysis, Concepts, Criticism, pp. 66–78.
Orlova E. (1980). «Dinamicheskaya statika» kak cherta obrazno-dramaturgicheskogo soderzhaniya (na primere iz proizvedenij kompozitorov Zakavkaz'ya [“Dynamic statics” as a feature of dramatic content (using the example from works of composers of Transcaucasia)]. Questions of drama and style in Russian and Soviet music, pp. 75–96.
Sokolov A. (2004). Kategoriya formy v muzyke ХХ veka [Category form in the music of the twentieth century.]. Vvedenie v muzykal'nuyu kompoziciyu XX veka [Introduction to the musical composition of the twentieth century]. Moscow: Humanitarian publishing center VLADOS, pp. 114–141.
Holopova V. (1985). K probleme muzykal'nyh form 60-70-h godov XX veka. [To the problem of musical forms of the 60-70-ies of the twentieth century]. Contemporary art of musical composition, vol. 79, pp. 17–31.
Holopova V. (1994). Tipologiya muzykal'nyh form vtoroj poloviny XX veka (50-80-e gody). [Typology of musical forms of the second half of the twentieth century (50-80s)]. Problems of musical forms in the theoretical courses of the university, vol. 132, pp. 46–69.