Анотація
У статті розглянуто теоретичні підходи до визначення сутності стресостійкості. На основі аналізу сучасних українських нормативно-правових документів обґрунтовано актуальність розвитку стресостійкості особистості. Визначено, що термін «стресостійкість» розглядається науковцями у чотирьох площинах: по-перше, як інтегральна властивість особистості; по-друге, як комплексна якість особистості; по-третє, як здатність протистояти негативному впливу стрес-факторів; по-четверте, як складна системна характеристика людини. Запропоновано авторське уточнення поняття «стресостійкість».
Посилання
Андреева А.А. Стрессоустойчивость как фактор развития позитивного отношения к учебной деятельности у студентов: дисс. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Тамбовский государственный университет им. Г.Р. Державина. Тамбов, 2009. 155 с.
Баранов А.А. Психология стрессоустойчивости педагога (Теоретические и прикладные аспекты): дисс. ... доктора психол. наук: 19.00.07 / Санкт-Петербургский государственный университет. Санкт-Петербург, 2002. 405 c.
Бердник Г.Б. Дослідження стресостійкості особистості майбутнього практичного психолога в процесі професійної підготовки у ВНЗ. Вісник післядипломної освіти. 2009. № 11 (2). С. 19–28.
Бодров В.А. Психологический стресс: развитие и преодоление. Москва : ПЕРСЭ, 2006. 528 с.
Величковский Б.Б. Многомерная оценка индивидуальной устойчивости к стрессу: дисс. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Институт психологии РАН. Москва, 2007. 195 с.
Волков А.А., Чурсинова О.В., Салгалов Е.Д. Особенности стрессоустойчивости педагога. Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2014. № 6 (45). С. 244–248.
Гревцева О.В., Плугина М.И. Стрессоустойчивость как условие развития воспитанников пансионного учебного заведения. Акмеология. 2015. № 4 (56). С. 222–228.
Дубчак Г.М. Порівняльний аналіз стресостійкості майбутніх фахівців соціономічних професій. Актуальні проблеми психології. 2015. Том V. Випуск 15. С. 43–50.
Казібекова В.Ф. Психологічні ресурси особистості: філософсько-психологічний зміст. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2017. № 2. Том 1. С. 120–127.
Карапетян Л.В. Профессиональная стрессоустойчивость преподавателя колледжа как субъекта педагогической деятельности: дисс. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Уральский государственный университет им. А. М. Горького. Екатеринбург, 2000. 211 с.
Корольчук В.М. Психологія стресостійкості особистості: дис. ... доктора психол. наук: 19.00.01 / Інститут психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2009. 513 c.
Кудінова М.С. Нормативно-правові засади розвитку стресостійкості учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Сучасні проблеми та перспективи розвитку психології і педагогіки: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 1–2 грудня 2017 р.). Київ : Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2017. С. 181–183.
Кудінова М.С. Развитие стрессоустойчивости учеников: анализ законодательных документов. Наука и образование в современном мире: материалы международной научно-практической конференции (Республика Казахстан, Караганда, 1 марта 2019 г.). Караганда : «Болашақ-Баспа» РББ, 2019. 4 том. С. 146–148.
Кузнєцова Л.М. Вплив стресового навантаження на мотивацію самоактуалізації сучасних студентів. Сучасна психологія: теорія і практика: матеріали наук.-практ. конф. (Київ, 27-28 березня 2015 р.). Харків : Видавничий дім «Гельветика», 2015. С. 98–102.
Лебідь Н. Стресостійкість як особистісна властивість керівників-лідерів закладів середньої освіти: навчальний посібник. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2016. 36 с.
Ли Канг Хи. Социально-психологические технологии формирования стрессоустойчивости человека: дисс. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / Российский государственный социальный университет. Москва, 2005. 201 с.
Лозгачева О.В. Формирование стрессоустойчивости на этапе профессионализации (на примере юридического вуза): дисс. ... канд. психол. наук: 19.00.03 / Уральский государственній педагогический університет. Екатеринбург, 2004. 222 c.
Мельник Н.М. Психологічний аспект формування стресостійкості педагога. Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. Психологія. Том 21. № 3 (41). 2016. С. 194–203.
Мигаль Г.В., Протасенко О.Ф. Стресостійкість людини-оператора. Методи підвищення стресостійкості. Открытые информационные и компьютерные интегрированные технологи. 2008. № 39. С. 248–252.
Михеева Н.Ф. Стрессоустойчивость: к проблеме определения. Вестник РУДН, серия «Вопросы образования: языки и специальность». 2010. № 2. С. 82–87.
Мозговий В.І. Особистісний симптомокомплекс стресостійкості / стресовразливості у військовослужбовців служби правопорядку: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.09. Харківський університет повітряних сил ім. І. Кожедуба. Харків, 2006. 24 с.
Морозов Д.Ю. Мотиваційні чинники стресостійкості випускників вищих навчальних закладів: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Кримський гуманітарний університет. Ялта, 2011. 249 c.
Овсяннікова Я.О. Теоретико-методологічні підходи до аналізу понять емоційної, психологічної стресостійкості. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2009. № 6. С. 85–94.
Ришко Г.М. Психологічні особливості розвитку стресостійкості у науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Київський університет ім. Б. Грінченка. Київ, 2014. 255 c.
Стельмащук Х. Психологічний механізм стресостійкості підлітків-сиріт. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2014. № 4. С. 189–198.
Тихомирова Т.С. Формирование стрессоустойчивости школьников подросткового возраста в учебной деятельности: дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Институт повышения квалификации и переподготовки. Москва, 2004. 183 c.
Хуторная М.Л. Развитие стрессоустойчивости студентов в условиях интеллектуальных испытаний: дисс. ... канд. психол. наук: 19.00.13 / Тамбовский государственный университет им. Г.Р. Державина. Тамбов, 2007. 182 с.
Цейтина Г.П. Коммуникативная компетентность как один из факторов стрессоустойчивости личности. Царскосельские чтения: Материалы международной научной конференции (Санкт-Петербург, 23-24 апреля 2013 г.). Санкт-Петербург : Ленинградский государственный университет имени А. С. Пушкина, 2013. Том 3. № 17. С. 205–208.
Церковский А.Л. Современные взгляды на проблему стрессоустойчивости. Вестник ВГМУ. 2011. ТОМ 10. № 1. С. 6–19.
Циганчук Т.В. Динаміка переживання стресу студентами вищих навчальних закладів: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Інститут психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2011. 274 c.
Block J.H., Block J. The role of ego-control and ego resiliency in the organization of behavior. Minnesota Symposium on Child Psychology. Erlbaum; Hillsdale; NJ, 1980. Vol. 13. Р. 39–101.
Masten A.S. Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. Educational resilience in inner city America: Challenges and prospects. 1994. № 18. Р. 3–25.
Andreeva A.A. (2009). Stressoustojchivost' kak faktor razvitiya pozitivnogo otnosheniya k uchebnoj deyatel'nosti u studentov [Stress resistance as a factor in the development of a positive attitude to student learning] (PhD Thesis), Tambov: Tambov State University G. R. Derzhavina.
Baranov A.A. (2002). Psihologiya stressoustojchivosti pedagoga (Teoreticheskie i prikladnye aspekty) [Psychology of stress tolerance of a teacher (Theoretical and applied aspects)] (Doctor of Psychological Sciences), Sankt-Peterburg: St. Petersburg State University.
Berdnyk H.B. (2009). Doslidzhennia stresostiikosti osobystosti maibutnoho praktychnoho psykholoha v protsesi profesiinoi pidhotovky u VNZ. [Investigation of the stress-resistance of the personality of the future practical psychologist in the process of professional training in higher educational institutions]. Bulletin of Postgraduate Education, no. 11 (2), рр. 19–28.
Bodrov V.A. (2006). Psihologicheskij stress: razvitie i preodolenie [Psychological stress: development and overcoming]. Moscow: PERSE. (in Russian).
Velichkovskij B.B. (2007). Mnogomernaya ocenka individual'noj ustojchivosti k stressu [Multidimensional assessment of individual stress resistance] (PhD Thesis), Moscow: Institute of Psychology.
Volkov A.A., Chursinova O.V., Salgalov E.D. (2014). Osobennosti stressoustojchivosti pedagoga [Features stress resistance teacher]. Bulletin of the North Federal University, no. 6 (45), рр. 244–248.
Grevceva O.V., Plugina M.I. (2015). Stressoustojchivost' kak uslovie razvitiya vospitannikov pansionnogo uchebnogo zavedeniya [Stress resistance as a condition for the development of students of a boarding school]. Acmeology, no. 4 (56), рр. 222–228.
Dubchak H.M. (2015). Porivnialnyi analiz stresostiikosti maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [Comparative analysis of the stressors of future specialists in socio-occupational professions]. Actual problems of psychology, vol. 5, no. 15, рр. 43–50.
Kazibekova V.F. (2017). Psykholohichni resursy osobystosti: filosofsko-psykholohichnyi zmist [Psychological resources of the person: philosophical and psychological content]. Scientific Herald of Kherson State University, vol. 1, no. 2, рр. 120–127.
Karapetyan L.V. (2000). Professional'naya stressoustojchivost' prepodavatelya kolledzha kak sub"ekta pedagogicheskoj deyatel'nosti [Professional stress tolerance of a college teacher as a subject of pedagogical activity] (PhD Thesis), Yekaterinburg: Ural State University A. M. Gorky.
Korolchuk V.M. (2009). Psykholohiia stresostiikosti osobystosti [Psychology of stress resistance of the individual] (Doctor (Candidate) of Psychological Sciences), Kyiv: G.S. Kostiuk Institute of Psychology.
Kudinova M.S. (2017). Normatyvno-pravovi zasady rozvytku stresostiikosti uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Development of Stress Tolerance for Students: An Analysis of Legislative Documents]. Modern problems and perspectives of development of psychology and pedagogy: international scientific-practical conference (Ukraine, Kiev, December 1–2, 2017), Kiev: V. I. Vernadsky Taurida National University, рр. 181–183.
Kudinova M.S. (2019). Razvytye stressoustoichyvosty uchenykov: analyz zakonodatelnыkh dokumentov [Development of student stress tolerance: analysis of legislative documents]. Proceedings of the Science and education in the modern world: international scientific-practical conference (Kazakhstan, Karaganda, March 1, 2019), Karaganda: «Bolashaқ-Baspa» RBB, vol. 4, рр. 146–148.
Kuznietsova L.M. (2015) .Vplyv stresovoho navantazhennia na motyvatsiiu samoaktualizatsii suchasnykh studentiv [Influence of stress load on the motivation of self-actualization of modern students]. Proceedings of the Contemporary psychology: theory and practice: Scientific and practical conference (Ukraine, Kyiv, March 27–28, 2015), Kiev: Helvetica Publishing House, рр. 98–102.
Lebid N. (2016). Stresostiikist yak osobystisna vlastyvist kerivnykiv-lideriv zakladiv serednoi osvity [Stress resistance as a personal property of leaders-leaders of institutions of secondary education]. Kiev: DP «NVС «Priorities». (in Ukrainian).
Li Kang Hi. (2005). Social'no-psihologicheskie tekhnologii formirovaniya stressoustojchivosti cheloveka [Socio-psychological technology of formation of human stress tolerance] (PhD Thesis), Moscow: Russian State Social University.
Lozgacheva O.V. (2004). Formirovanie stressoustojchivosti na ehtape professionalizacii (na primere yuridicheskogo vuza) [Formation of stress tolerance at the stage of professionalization (on the example of a law school)] (PhD Thesis), Yekaterinburg, Ural State Pedagogical University.
Melnyk N.M. (2016). Psykholohichnyi aspekt formuvannia stresostiikosti pedahoha [Psychological aspect of formation of teacher's stress resistance]. Bulletin of Odessa National University named after I.I. Mechnikov, vol. 21, no 3 (41), рр. 194–203.
Myhal H.V., Protasenko O.F. (2008). Stresostiikist liudyny-operatora. Metody pidvyshchennia stresostiikosti [Stress resistance of human-operator. Methods of increasing stress resistance]. Open information and computer integrated technologists, no 39, рр. 248–252.
Miheeva N.F. (2010). Stressoustojchivost': k probleme opredeleniya [Stress resistance: to the problem of determining]. Vestnik RUDN, no 2, рр. 82–87.
Mozghovyi V.I. (2006). Osobystisnyi symptomokompleks stresostiikosti / stresovrazlyvosti u viiskovosluzhbovtsiv sluzhby pravoporiadku [Personality syndrome of stress / stress disorder in servicemen of the law enforcement service] (PhD Thesis), Kharkiv: Kharkiv Air Force University named after I. Kozhedub.
Morozov D.Yu. (2011). Motyvatsiini chynnyky stresostiikosti vypusknykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Motivational factors of the stress resistance of graduates of higher educational institutions], (PhD Thesis), Yalta: Crimean Humanitarian University.
Ovsiannikova Ya.O. (2009). Teoretyko-metodolohichni pidkhody do analizu poniat emotsiinoi, psykholohichnoi stresostiikosti [Theoretical and methodological approaches to the analysis of concepts of emotional, psychological stress resistance]. Problems of extreme and crisis psychology, no 6, рр. 85–94.
Ryshko H.M. (2014). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku stresostiikosti u naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Psychological peculiarities of development of stress resistance in scientific and pedagogical workers of higher educational institutions] (PhD Thesis), Kiev: Borys Grinchenko Kyiv University.
Stelmashchuk Kh. (2014). Psykholohichnyi mekhanizm stresostiikosti pidlitkiv-syrit [Psychological mechanism of stress resistance of teenage orphans]. Pedagogy and psychology of vocational education, no 4, рр. 189–198.
Tihomirova T.S. (2004). Formirovanie stressoustojchivosti shkol'nikov podrostkovogo vozrasta v uchebnoj deyatel'nosti [Formation of stress tolerance of adolescent schoolchildren in educational activities] (PhD Thesis), Moscow: Institute for Advanced Studies and Retraining.
Hutornaya M.L. (2007). Razvitie stressoustojchivosti studentov v usloviyah intellektual'nyh ispytanij [The development of stress tolerance of students in the conditions of intellectual tests] (PhD Thesis), Tambov: Tambov State University named after G. R. Derzhavin.
Cejtina G.P. (2013). Kommunikativnaya kompetentnost' kak odin iz faktorov stressoustojchivosti lichnosti [Communicative competence as one of the factors of a person’s stress tolerance]. Proceedings of the Tsarskoye Selo: international scientific conference (Russia, St. Petersburg, April 23-24, 2013), St. Petersburg: Leningrad State University named after A.S. Pushkin, рр. 98–102.
Cerkovskij A.L. (2011). Sovremennye vzglyady na problemu stressoustojchivosti [Modern views on the problem of stress tolerance]. Bulletin of VSMU, vol. 10, no. 1, рр. 6–19.
Tsyhanchuk T.V. (2011). Dynamika perezhyvannia stresu studentamy vyshchykh navchalnykh zakladiv [The dynamics of stress experienced by students at higher education institutions] (PhD Thesis), Kiev: G.S. Kostiuk Institute of Psychology.
Block J.H., Block J. (1980). The role of ego-control and ego resiliency in the organization of behavior. Minnesota Symposium on Child Psychology, vol. 13, рр. 39–101.
Masten A.S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. Educational resilience in inner city America: Challenges and prospects, no. 18, рр. 3–25.