Анотація
У статті розглянуто питання про формування професійної ідентичності майбутніх учителів. Визначено поняття «ідентичність, самоідентичність, професійна ідентичність, професіоналізм». Показана роль професійної ідентичності у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя. Виокремлено чотири етапи становлення професійної ідентичності: самовизначення в конкретній професійній ситуації, пошук педагогом сенсу виконання певних професійних функцій; самовизначення на конкретній професійній ділянці; самовизначення в конкретній професійній спеціалізації. Доведено, що професійна ідентичність є обов’язковою складовою професіоналізму майбутнього фахівця й однією з умов його формування.
Посилання
Борисюк А.С. До проблеми професійної ідентичності майбутнього фахівця. Практична психологія та соціальна робота. 2007. № 9. С. 63–68.
Васьков Ю.В. Сучасні освітні інноваційні концепції. Педагогічні теорії, технології, досвід. Харків, 2000. 120 с.
Гузій Н.В. Категорія професіоналізму в теорії і практиці підготовки майбутнього педагога: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2007. 577 с.
Иванова Н.Л. Профессиональная идентичность в социально-психологических исследованиях. Вопросы психологии. 2008. № 1. С. 89–100.
Кон И.С. В поисках себя: личность и её самосознание. Москва : Политиздат, 1984. 335 с.
Кремень В.Г., Ільїн В.В. Синергетика в освіті: контекст людино центризму : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2012. 368 с.
Новиков А.М., Новиков Д.А. Методология. Москва : СИНТЕГ, 2007. 668 с.
Пряжников Н.С., Пряжников Е.Ю. Психология труда и человеческого достоинства: учеб. пособ. Москва : Издательский центр «Академия», 2001. 480 с.
Романишина О.Я. Професійна ідентичність майбутніх учителів нематематичних спеціальностей: теорія і практика : монографія. Тернопіль : «Вектор», 2015. 352 с.
Романишина О.Я. Професійна ідентичність як наукова категорія. Вісник Національного університету оборони України : зб. наук. пр. Київ : НУОУ, 2012. Вип. 6 (31). С. 129–135.
Самойленко П.И., Семенова С.В. Повышение еффективности учебного процесса по физике на основе праксеологического подхода. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського держ. ун-ту. 2003. Вип. ІХ. С. 65–68.
Фурман А.В. Ідея професійного методологування: моногр. Ялта-Тернопіль : Економічна думка, 2008. 205 с.
Borysyuk A.S. (2007). Do problemy profesijnoyi identychnosti majbutnogo fahivcia [The problem of future specialist professional identity]. Praktychna psyhologiya ta socialna robota, no 9, pp. 63–68.
Vaskov Yu.V. (2000). Suchasni osvitni innovacijni koncepciyi. Pedagogichni teoriyi, tehnologiyi, dosvid [Contemporary educational innovative concepts. Pedagogical theories, technology, experience]. Kharkiv, 120 p.
Guzij N.V. (2007). Kategoriya profesionalizmu v teoriyi i praktyci pidgotovky majbutnogo pedagoga [Category of professionalism in the theory and practice of future teacher preparation]. (PhD Thesis). Kyiv, 577 p.
Ivanova N.L. (2008). Professionalnaya identichnost v sotsialno-psihologicheskih issledovaniyah [Professional identity in social and psychological researches]. Voprosy psihologii, no 1, pp. 89–100.
Kon I.S. (1984). V poiskah sebya: lichnost i yee samosoznanie [In searching for myself: personality and self-awareness]. Moskva : Politizdat, 335 p.
Kremen V.G., Ilyin V.V. (2012). Synergetyka v osviti: kontekst lyudynocentryzmu: monogr [Synergetics in education: the context of human-centeredness]. Kyiv : Pedagogichna dumka, 2012. 368 p.
Novikov A.M., Novikov D.A. (2007). Metodologiya [Methodology]. Moskva : SINTEG, 668 p.
Pryajnikov N.S., Pryajnikov E.Yu. (2001). Psihologiya truda i chelovecheskogo dostoinstva [Psychology of labor and human dignity]. Moskva : Izdatelskiy tsentr «Akademiya», 480 p.
Romanyshyna O.Ya. (2015). Profesijna identychnist majbutnih uchyteliv nematematychnyh specialnostej: teoriya i praktyka [Professional identity of future non-mathematical specialties teachers: theory and practice]. Ternopil : «Vektor», 352 p.
Romanyshyna O.Ya. (2012). Profesijna identychnist yak naukova kategoriya [Professional identity as a scientific category]. Visnyk Nacionalnogo universytetu oborony Ukrayiny: zb. nauk. pr. Kyiv : NUOU. Vyp. 6 (31). Pp. 129–135.
Samoylenko P.I., Semenova S.V. (2003). Povyshenie effektivnosti uchebnogo protsessa po fizike na osnove prakseologicheskogo podhoda [Improving the efficiency of the educational process in physics based on the praxeological approach]. Zbirnyk naukovyh prats Kamyanets-Podilskogo derzh. un-tu. Vyp. IX. Pp. 65–68.
Furman A.V. (2008). Ideya profesijnogo metodologuvannya [The idea of professional methodology]. Yalta-Ternopil : Ekonomichna dumka, 205 p.