Анотація
У статті розглянуто поєднання системного, синергетичного, компетентнісного й діяльнісного підходів щодо формування професійної креативності як складного і багатоаспектного процесу. Охарактеризовано системний підхід, як такий що забезпечує комплексне вивчення проблеми формування професійної креативності майбутніх учителів та дає змогу розглядати процес її формування як складну педагогічну систему. Проаналізовано синергетичний підхід. Розкрито сутність і зміст саморозвитку особистості майбутніх учителів початкової школи як стратегію розкриття їх творчого потенціалу; обґрунтовано роль творчого саморозвитку особистості майбутнього вчителя в процесі формування його професійної креативності. Визначено основні положення та доведено, що компетентнісний підхід дає змогу розглянути професійну креативність майбутніх учителів як один із результатів їхньої професійної підготовки; розкрити зміст професійної креативності й відобразити основні напрями її формування; визначити критерії та показники сформованості. Сформульовано засади та виділено принципи діяльнісного підходу до дослідження проблеми формування професійної креативності майбутніх учителів у процесі вивчення фахових дисциплін.
Посилання
Андреев В.И. Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития. 2-е изд. Казань : Центр инновац. технологий, 2000. 608 с.
Беспалько В.П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения Москва, 1995. 337 с.
Блауберг И.В., Мирский Э. М., Садовский В. Н. Системный подход и системный анализ. Системные исследования: ежегодник. Москва : Наука, 1982. С. 51–64.
Гершунский Б.С. Философия образования. Москва : Московский психолого-социальный институт, 1998. 432 с.
Педагогическая энциклопедия: актуальные понятия современной педагогики / под ред. Н.Н. Тулысибаевой, Л.В. Трубайчук. Москва : Восток, 2003. 274 с.
Пригожин И., Стенгерс И. Порядок из хаоса: новый диалог человека с природой. Москва : Знание, 1986. 432 с.
Таланчук H.М. Системно-синергетическая концепция педагогики и учебно-воспитательного процесса. Казань, 1993. 287 с.
Andreev, V.Y. (2000). Pedagogika: uchebnyj kurs dlja tvorcheskogo samorazvitija [Pedagogics: educational course for creative саморазвития]. 2-e izd. Kazan': Centr innovac. tehnologij, 608 s.
Bespal'ko, V.P. (1995). Pedagogika i progressivnye tehnologii obuchenija [Pedagogics and progressive technologies of educating]. Moskva, 337 s.
Blauberg, I.V., Mirskij, Je.M., Sadovskij, V.N. (1982). Sistemnyj podhod i sistemnyj analiz [Approach of the systems and analysis of the systems]. Sistemnye issledovanija: ezhegodnik. Moskva: Nauka, S. 51–64.
Gershunskij, B.S. (1998). Filosofija obrazovanija [Philosophy of education]. Moskva: Moskovskij psihologo-social'nyj institut, 432 s.
Tulysibaevoj, N.N., Trubajchuk, L.V. (2003). Pedagogicheskaja jenciklopedija: aktual'nye ponjatija sovremennoj pedagogiki [Pedagogical encyclopaedia: actual concepts of modern pedagogics]. Moskva: Vostok, 274 s.
Prigozhin, I., Stengers, I. (1986). Porjadok iz haosa: novyj dialog cheloveka s prirodoj [Order from chaos: new dialogue of man with nature]. Moskva: Znanie, 432 s.
Talanchuk, H.M. (1993). Sistemno-sinergeticheskaja koncepcija pedagogiki i uchebno-vospitatel'nogo processa [System-synergetics conception of pedagogics and учебно-воспитательного process]. Kazan', 287 s.