Анотація
Стаття присвячена проблемі застосування окремих технологій розвитку критичного мислення у закладах вищої освіти при вивченні курсів «Ділова українська мова», «Культура мовлення». Використання мозкових штурмів, проблемних питань, проектного методу, стратегії «Асоціювання», «Джигсоу», «Сенкан» допоможуть студентам набути та вдосконалити відповідні навички: підбір та аналіз інформації, застосування набутих знань, прийняття рішень. Окремі методи, запропоновані Едвардом де Боно та використанні в процесі навчання, сприятимуть розвитку вміння мислити нестандартно та створювати нове. В основі методу Едварда де Боно знаходиться концепція паралельного мислення. Зазвичай, те чи інше рішення народжується в зіткненні думок, у дискусії. При такому підході перевагу часто віддають аж ніяк не найкращому з варіантів, а тому, який більш успішно просувався в полеміці.
Посилання
Буковська О. Як розвинути навички критичного мислення. URL: https://www.creativeschool.com.ua/critical_thinking/ (дата звернення: 19.06.2019).
Волкова А.В. Формування у студентів навичок критичного мислення під час навчання англійської мови професійного спрямування. Актуальні питання сьогодення. 2018. Т. 4. С. 98–102.
Кисельова К. Чому критичне мислення – найпотрібніша навичка майбутнього. URL: https://osvitoria.media/opinions/chomu-krytychne-myslennya-najpotribnisha-navychka-majbutnogo/ (дата звернення: 19.06.2019).
Кривенко Л.Б. Методи та прийоми для розвитку критичного мислення. Всеосвіта. 2018. URL: https://vseosvita.ua/library/metodi-ta-prijomi-dla-rozvitku-kriticnogo-mislenna-10398.html (дата звернення: 21.06.2019).
Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення : науково-методичний посібник для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, 2006. 220 с.
Куземко Л.В. Проблема формування у майбутніх педагогів критичного мислення та здатності вирішувати проблеми. Молодий вчитель. 2017. № 3(43). С. 417–421.
Мірошник С.І. Компетентнісний підхід у навчанні української літератури на основі впровадження технології розвитку критичного мислення. Народна освіта. 2011. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/14/statti/miroshnik.htm (дата звернення: 21.06.2019).
Мусійчук С.М. Розвиток критичного мислення студентів при вивченні іноземної мови. URL: http://journals.uran.ua/apppfo/article/view/55425 (дата звернення: 21.06.2019).
Тєлєжкіна О. Застосування проектної технології на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням) у вищих навчальних закладах. Нова педагогічна думка. URL: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/18787-zastosuvannya-proektnoї-texnologiї-na-zanyattyax-z-ukraїnskoї-movi-za-profesijnim-spryamuvannyam-u-vishhix-navchalnix-zakladax.html (дата звернення: 21.06.2019).
Тєлєжкіна О. Інноваційні методи вивчення української мови в технічному виші. Кафедра української мови, літератури та культури. Факультет лінгвістики НТУУ «КПІ». URL: http://kumlk.kpi.ua/node/1570 (дата звернення: 21.06.2019).
Шевчук О.І. Вплив навичок критичного мислення на формування знань студентів-економістів. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2012. № 739. С. 298–301.
Bukovska O. (2017). Yak rozvynuty navychky krytychnogo myslennya [How to develop critical thinking skills]. URL: https://www.creativeschool.com.ua/critical_thinking/
Volkova A.V. (2018). Formuvannya u studentiv navychok krytychnogo myslennya pid chas navchannya anglijskoyi movy profesijnogo spryamuvannya [Developing critical thinking skills in students in professional English learning] Aktualni pytannya sogodennya, pp. 98–102.
Kyselova K. (2019). Chomu krytychne myslennya – najpotribnisha navychka majbutnogo [Why critical thinking is the most needed skill of the future]. URL: https://osvitoria.media/opinions/chomu-krytychne-myslennya-najpotribnisha-navychka-majbutnogo/
Kryvenko L.B. (2018). Metody ta pryjomy dlya rozvytku krytychnogo myslennya [Methods and techniques for developing critical thinking]. Vseosvita. URL: https://vseosvita.ua/library/metodi-ta-prijomi-dla-rozvitku-kriticnogo-mislenna-10398.html
Krouford A., Saul V., Metyuz S., Makinster D. (2006). Texnologiyi rozvytku krytychnogo myslennya: naukovo-metodychnyj posibnyk dlya vchyteliv zagalnoosvitnix navchalnyx zakladiv [Technologies for the development of critical thinking: a scientific and methodological guide for teachers of general educational institutions]. Kiev. (in Ukrainian)
Kuzemko L.V. (2017). Problema formuvannya u majbutnix pedagogiv krytychnogo myslennya ta zdatnosti vyrishuvaty problemy [The problem of the formation of future teachers of critical thinking and the ability to solve problems]. Molodyj vchytel, no. 3(43), pp. 417-421.
Miroshnyk S.I. (2018). Kompetentnisnyj pidxid u navchanni ukrayinskoyi literatury na osnovi vprovadzhennya texnologiyi rozvytku krytychnogo myslennya [Competent approach to teaching Ukrainian Literature based on the implementation of critical thinking technology]. Narodna osvita. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/14/statti/miroshnik.htm
Musijchuk S.M. (2018). Rozvytok krytychnogo myslennya studentiv pry vyvchenni inozemnoyi movy [Development of students' critical thinking in learning a foreign language]. URL: http://journals.uran.ua/apppfo/article/view/55425
Tyelyezhkina O. (2018). Zastosuvannya proektnoyi texnologiyi na zanyattyax z ukrayinskoyi movy (za profesijnym spryamuvannyam) u vyshhyx navchalnyx zakladax [Application of project technology in Ukrainian language courses (professionally oriented) in higher educational establishments]. Nova pedagogichna dumka [New pedagogical thought]. URL: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/18787-zastosuvannya-proektnoї-texnologiї-na-zanyattyax-z-ukraїnskoї-movi-za-profesijnim-spryamuvannyam-u-vishhix-navchalnix-zakladax.html
Tyelyezhkina O. (2018). Innovacijni metody vyvchennya ukrayinskoyi movy v texnichnomu vyshi. Kafedra ukrayinskoyi movy, literatury ta kultury Fakultet lingvistyky NTUU «KPI» [Innovative methods of studying the Ukrainian language in a technical university. Department of Ukrainian Language, Literature and Culture Faculty of Linguistics, NTUU "KPI"]. URL: http://kumlk.kpi.ua/node/1570
Shevchuk O.I. (2012). Vplyv navychok krytychnogo myslennya na formuvannya znan studentiv-ekonomistiv [The influence of critical thinking skills on the formation of knowledge of economics students]. Visnyk Nacionalnogo universytetu «Lvivska politexnika», no. 739, pp. 298–301.