Анотація
Діяльність людини нерозривно пов’язана з зовнішньою (фізичною) та внутрішньою (психічною) сторонами (мотиваційною, пізнавальною та регуляторною). Сучасна система освіти не може сьогодні обмежуватися підготовкою фахівців тільки в традиційних формах і вимагає звернення до процесу інтеріоризації як механізму засвоєння і набуття знань. Три фундаментальні теорії психології навчання: теорія зв’язку навчання і когнітивного розвитку Л.С. Виготського, теорія навчальної діяльності В.В. Давидова та теорія інтеріоризації П.Я. Гальперіна становлять у своїй єдності концептуальну основу для проектування когнітивного розвитку і, відповідно, є основою для багатьох сучасних педагогічних підходів і технологій. Процеси, які забезпечують взаємозв’язок внутрішньої й зовнішньої сторін діяльності людини, називаються інтеріоризацією та екстеріоризацією. У сучасній психології фактично теорією інтеріоризації є розроблена П.Я. Гальперіним теорія планомірно-поетапного формування розумових дій і понять. Найважливіше місце в цій теорії займає вчення про орієнтовну основу дії. Важливим знаряддям інтеріоризації є слово, а засобом переходу від однієї ситуації до іншої – мовна дія. Інтеріоризація сприяє тому, щоб людина могла уявляти, фантазувати і мріяти, та полягає не в простому переміщенні зовнішньої діяльності у внутрішній план свідомості, а в формуванні саме цієї свідомості.
Посилання
Бабенко О.В. Internalization of Ukrainian national values through the Taras Shevchenko museum in Toronto. Феномен Тараса Шевченка: лінгвістичний і історічний і соціофілософський аспекти (до 205-річчя від дня народження) : зб. матеріалів міжнародної наук.-практ. конф., Київ 12–13 березня 2019 р. Київ : Видавництво «МІЛЕНІУМ». С. 188–189.
Бабенко О.В. Генезис поняття «інтеріоризація» в психолого-педагогічній науці. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2018. 2(1). C. 23–28.
Выготский Л.С. Проблемы общей психологии. Собр. соч. : В 6 т. Т.2. Москва : Педагогика, 1982. 504 с.
Гальперин П.Я. Лекции по психологии : учебное пособие для студентов вузов. Москва : Книжный дом «Университет» : Высшая школа, 2002. 400 с.
Гончаров В.С. Психология проектирования когнитивного развития: Монография. Курган : Издательство Курганского государственного университета, 2005. 235 с.
Кравцова Е.Е. Неклассическая психология Л.С. Выготского. Национальный психологический журнал. 2012. № 1(7). С. 61–66.
Babenko O.V. (2019). Internalization of Ukrainian national values through the Taras Shevchenko museum in Toronto. Fenomen Tarasa Shevchenka: linhvistychnyi i istorichnyi i sotsiofilosofskyi aspekty (do 205-richchia vid dnia narodzhennia) : zb. materialiv mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf. Kyiv, 12–13 bereznia 2019 r. Kyiv : Vydavnytstvo «MILENIUM», pp. 188–189. (in Ukrainian)
Babenko O.V. (2018). Henezys poniattia «interioryzatsiia» v psykholoho-pedahohichnii nautsi [Genesis of the concept of "internalizations" in psychological and pedagogical science]. Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity, vol. 2 (1), pp. 23–28. (in Ukrainian)
Vygotskiy L.S. (1982). Problemy obshchey psikhologii [Problems of General Psychology]. Collections of works : 6 t. T. 2. Moscow : Pedagogy, 504 p. (in Russian)
Gal’perin P.Ya. (2002). Lektsii po psikhologii: uchebnoye posobiye dlya studentov vuzov [Lectures on psychology: a textbook for university students]. Moscow : University House : Higher School, 400 p. (in Russian)
Goncharov V.S. (2005). Psikhologiya proyektirovaniya kognitivnogo razvitiya [Psychology of projecting of cognitive development]. Monograph. Kurgan : Publisher of Kurgan State University, 235 p. (in Russian)
Kravtsova E.E. (2012). Neklassicheskaya psikhologiya L.S. Vygotskogo [Non-classical psychology of L.S. Vygotsky]. National Psychological Journal, no. 1(7), pp. 61–66. (in Russian)