Анотація
Дана робота присвячена формуванню теоретичних аспектів впровадження в життя принципів корпоративної соціальної відповідальності на підприємстві. Визначено, що основним інструментом реалізації соціально відповідальної практики є соціальна програма. Відповідно до сформульованої мети проведено аналіз різних джерел задля визначення сутності «соціальної програми», підходів до класифікації соціальних програм і їх видів, що є передумовою усвідомлення специфіки соціальної програми для кожного окремого суб’єкту господарювання. В роботі наводяться результати дослідження з приводу основних етапів формування соціальних програм підприємства. Зроблено висновок, що методичний підхід до розробки соціальної програми підприємства має бути уточнений та конкретизований за етапами. Особливої уваги необхідно приділити прийняттю рішення щодо формування соціальної програми, визначенню основної мети, яка буде підтримувати певну цінність бізнесу та сприяти досяжності стратегічних цілей підприємства.
Посилання
Акімова І., Марцінків А., Осінкіна О. Соціальна відповідальність українського бізнесу: результати опитування. Київ : Видавн. компанія «КІТ», 2005. 55 с.
Алексеєнко Л.М., Шулюк Б.С. Соціальні програми: прагматика формування та проблеми фінансування. Світ фінансів. 2015. № 4. С. 96–105.
Бабін Б.В., Кроленко В.О. Державні цільові програми – організаційно-правові засади розроблення, затвердження та виконання. Донецьк : Донец. нац. ун-т економіки і торгівлі ім. Туган-Барановського, 2006. 206 с.
Білан О.С Дослідження особливостей формування програми корпоративної соціальної відповідальності. Інфраструктура ринку Розділ 4. Економіка та управління підприємствами. Тернопільський національний економічний університет. 2017. Випуск 8. С. 61.
Благов Ю.Е. Концепция корпоративной социальной ответственности и стратегическое управление. Российский журнал менеджмента. 2004. № 3. С. 17–34.
Бурлакова Ю.М. Дослідження управління корпоративною соціальною відповідальністю ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг». Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2013. № 4, Т. 1. С. 53–63.
Гогуля О.П., Гудінова І.П. Корпоративна соціальна відповідальність бізнесу: навч. посібник. Київ : Вид-во Національного університету біоресурсів і природокористування України, 2008. 79 с.
Зарецкий А.Д., Иванова Т.Е. Корпоративная социальная ответственность: мировая и отечественная практика : учебное пособие. Краснодар : Изд-во КСЭИ, 2012. 231 с.
Зима І.Я. Соціальні програми корпорацій та заходи в сфері охорони здоров’я. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 5. С. 98–103. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/5_2019/18.pdf
Ковалевська А.В., Молчанова О.М. Антикризова програма підприємства як інструмент та метод реалізації антикризового управління. Європейська інтеграція: історичний досвід та економічні перспективи : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса 26 жовтня 2018 року). Одеса : ОНУ імені І.І. Мечнікова, 2018. С. 47–52.
Кусик Н.Л., Ковалевська А.В. Корпоративна соціальна відповідальність : навч. посібник. Харків : СІМ, 2014. 528 с.
Лібанова Е.М. Соціальні результати державних програм: теоретико-методологічні та практичні аспекти оцінювання : монографія. Умань : Сочінський, 2012. 312 с.
Майстренко О.В., Мазоренко О.В. Соціальні програми: поняття та структура. Сталий розвиток економіки. 2015. № 3 (28). С. 44–49.
Макарова О.В. Державні соціальні програми: теорія, методика розробки та оцінки : монографія. Київ : Ліра-К, 2004. 328 с.
Маліновська О.Я., Демкович О.В. Соціальні програми та проекти як інструменти здійснення державної соціальної політики в умовах програмно-цільового методу організації бюджету. Економіка та держава. 2016. № 3. С. 61–64. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/3_2016/15.pdf
Маслик Р.О. Фінансовий стан соціальних програм як інструментів здійснення соціального захисту населення. Технологический аудит и резервы производства. 2014. № 5/3(19). С. 56–59.
Павликівська О. Обґрунтування механізмів управління соціальною відповідальною діяльністю. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя СХІД. 2018. № 2 (154) березень-квітень. С. 32.
Пілунський І.В. Про класифікацію комплексних програм територіального розвитку. Вісник Національної академії державного управління. 2005. № 3. С. 292–297.
Победова Т. Управление социальными программами предприятий. Культура народов Причерноморья. 2005. № 58. С. 89–95. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/33030/20-Podobedova.pdf
Посібник із КСВ. Базова інформація з корпоративної соціальної відповідальності / кол. автор.: Лазоренко О., Колишко Р., та ін. Київ : Вид-во «Енергія», 2008. 96 с.
Саприкіна М.А., Ляшенко О.М., Саєнсус М.А. Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика : посібник. Київ : Вид-во «Фарбований лист», 2011. 480 с.
Управление социальными программами компании / под ред.: С.Е. Литовченко. Москва : Ассоциация менеджеров, 2003. 100 с.
Шмиголь, Н.М. Впровадження елементів корпоративної соціальної відповідальності в систему управління підприємством: стратегії, дохід, ефективність. Вісник Запорізького національного університету. 2009. № 1 (4). С. 212–216.
Євдокимова І.А. Ефективність соціальних програм як інструментів соціального захисту населення. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. 2009. № 881. С. 190–194.
Ganescu M.C. Assessing Corporate Social Performance from a Contingency Theory Perspective. Procedia Economics and Finance: International Conference Emerging Markets Queries in Finance and Business, Petru Maior University of Tîrgu-Mures, (ROMANIA, October 24th-27th, 2012). 2012. Volume 3, рp. 999–1004.
Sethi S.P. Dimensions of corporate social performance: An analytical. California: Management Review, 1975, pр. 571–610.
Akimova, I., Martsinkiv, A., & Osinkina, O. (2005). Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ ukrayinsʹkoho biznesu: rezulʹtaty opytuvannya [Social Responsibility of Ukrainian Business: Survey Results]. Vydavn. kompaniya «KIT». (in Ukranian)
Alekseyenko, L.M. (2015). Sotsialʹni prohramy: prahmatyka formuvannya ta problemy finansuvannya [Social programs: formation pragmatics and funding problems]. Svit finansiv, no. 4, pp. 96–105. (in Ukranian)
Babin, B.V. (2006). Derzhavni tsilʹovi prohramy – orhanizatsiyno-pravovi zasady rozroblennya, zatverdzhennya ta vykonannya [State Target Programs – Organizational and Legal Basis of Development, Approval and Implementation]. Donetsʹk : Donets. nats. un-t ekonomiky i torhivli im. Tuhan-Baranovsʹkoho. (in Ukranian)
Bilan, O.S (2017). Doslidzhennya osoblyvostey formuvannya prohramy korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti [Investigation of peculiarities of corporate social responsibility program formation]. Ekonomika ta upravlinnya pidpryyemstvamy, Ternopilʹsʹkyy natsionalʹnyy ekonomichnyy universytet, vol. 4, no. 8, p. 61.
Blagov, Yu.Ye. (2004). Kontseptsiya korporativnoy sotsial'noy otvetstvennosti i strategicheskoye upravleniye [The concept of corporate social responsibility and strategic management]. Rossiyskiy zhurnal menedzhmenta, no 3, pp. 17–34.
Burlakova, Yu.M. (2013). Doslidzhennya upravlinnya korporatyvnoyu sotsialʹnoyu vidpovidalʹnistyu PAT «ArselorMittal Kryvyy Rih» [Corporate Social Responsibility Management Study of PJSC ArcelorMittal Kryviy Rih]. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 1, no. 4, pp. 53–63.
Hohulya, O.P. (2008). Korporatyvna sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ biznesu: navch. Posibnyk [Corporate Social Responsibility for Business: Educ. manual]. Kyiv : Vyd-vo Natsionalʹnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannya Ukrayiny. (in Ukranian)
Zaretskiy, A.D. (2012). Korporativnaya sotsial'naya otvetstvennost': mirovaya i otechestvennaya praktika : uchebnoye posobiye [Corporate social responsibility: world and domestic practice : a training manual]. Krasnodar : KSEI. (in Russian)
Zyma, I.Ya. (2019). Sotsialʹni prohramy korporatsiy ta zakhody v sferi okhorony zdorovʺya [Corporate Social Programs and Health Events]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid (electronic journal), no. 5, 99, pp. 98–103. Available at: http://www.investplan.com.ua/pdf/5_2019/18.pdf (accessed 10 October 2019).
Kovalevsʹka, A.V., & Molchanova, O.M. (2018). Antykryzova prohrama pidpryyemstva yak instrument ta metod realizatsiyi antykryzovoho upravlinnya [Enterprise Crisis Program as a Tool and Method for Implementing Crisis Management] Proceedings of the Yevropeysʹka intehratsiya: istorychnyy dosvid ta ekonomichni perspektyvy: materialy II Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (Ukraine, Odesa October 26, 2018) (eds. S.O. Yakubovsʹkyy), Odesa: ONU imeni I.I. Mechnikova, pp. 47–52.
Kusyk, N.L., & Kovalevsʹka, A.V. (2014). Korporatyvna sotsialʹna vidpovidalʹnist ʹ: navch. posibnyk [Corporate Social Responsibility : Educ. manual]. Kharkiv : SIM. (in Ukrainian)
Libanova, E.M. (2012). Sotsialʹni rezulʹtaty derzhavnykh prohram: teoretyko-metodolohichni ta praktychni aspekty otsinyuvannya: monohrafiya [Social results of state programs: theoretical, methodological and practical aspects of evaluation: monograph]. Umanʹ : Sochinsʹkyy. (in Ukrainian)
Maystrenko, O.V., & Mazorenko, O.V. (2015). Sotsialʹni prohramy: ponyattya ta struktura [Social programs: concept and structure]. Stalyy rozvytok ekonomiky, vol. 3, no. 28, pp. 44–49.
Makarova, O.V. (2004). Derzhavni sotsialʹni prohramy: teoriya, metodyka rozrobky ta otsinky [State social programs: theory, methodology of development and evaluation]. Kuiv : Lira-K. (in Ukrainian)
Malinovsʹka, O.Ya., Demkovych, O.V. (2016). Sotsialʹni prohramy ta proekty yak instrumenty zdiysnennya derzhavnoyi sotsialʹnoyi polityky v umovakh prohramno-tsilʹovoho metodu orhanizatsiyi byudzhetu [Social programs and projects as instruments of implementation of state social policy in terms of program-targeted method of budget organization]. Ekonomika ta derzhava. (electronic journal), no. 3, pp. 61–64. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/3_2016/15.pdf (accessed 10 October 2019).
Maslyk, R.O. (2014). Finansovyy stan sotsialʹnykh prohram yak instrumentiv zdiysnennya sotsialʹnoho zakhystu naselennya [The financial status of social programs as tools for the implementation of social protection of the population]. Tekhnolohycheskyy audyt y rezervy proyzvodstva, vol. 5/3, no. 19, pp. 56–59.
Pavlykivsʹka, O. (2018). Obgruntuvannya mekhanizmiv upravlinnya sotsialʹnoyu vidpovidalʹnoyu diyalʹnistyu [Substantiation of the mechanisms of social responsibility management]. Ternopilʹsʹkyy natsionalʹnyy tekhnichnyy universytet imeni Ivana Pulyuya SKHID, vol. 2, no. 154, p. 32.
Pilunsʹkyy, I.V. (2005). Pro klasyfikatsiyu kompleksnykh prohram terytorialʹnoho rozvytku [About classification of complex programs of territorial development]. Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi derzhavnoho upravlinnya, no. 3, pp. 292–297.
Pobedova, T. (2005). Upravleniye sotsial'nymi programmami predpriyatiy [Management of social programs of enterprises]. Kul'tura narodov Prichernomor'ya, (electronic journal), no 58, pp. 89–95. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/33030/20-Podobedova.pdf (accessed 10 October 2019).
Lazorenko, O., Kolyshko, R., ta in (2008). Posibnyk iz KSV. Bazova informatsiya z korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti. [CSR Handbook. Basic information on corporate social responsibility]. Kyiv : Enerhiya. (in Ukrainaian)
Saprykina, M.A. (2011). Korporatyvna sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ: modeli ta upravlinsʹka praktyka: posibnyk, [Corporate Social Responsibility: Models and Management Practice: A Handbook]. Kyiv : Farbovanyy lyst. (in Ukrainaian)
Litovchenko, S.Ye (2003). Upravleniye sotsial'nymi programmami kompanii [Management of social programs of the company]. Moscow : Assotsiatsiya menedzherov. (in Russian)
Shmyholʹ, N.M. (2009). Vprovadzhennya elementiv korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti v systemu upravlinnya pidpryyemstvom: stratehiyi, dokhid, efektyvnistʹ [Introduction of elements of corporate social responsibility in the enterprise management system: strategies, income, efficiency]. Visnyk Zaporizʹkoho natsionalʹnoho universytetu, vol. 1, no. 4, pp. 212–216.
Yevdokymova, I.A. (2009). Efektyvnistʹ sotsialʹnykh prohram yak instrumentiv sotsialʹnoho zakhystu naselennya [The effectiveness of social programs as tools of social protection of the population]. Visnyk Kharkivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu im. V.N. Karazina, no. 881, pp. 190–194.
Ganescu, M.C. (2012). Assessing Corporate Social Performance from a Contingency Theory Perspective. Procedia Economics and Finance: International Conference Emerging Markets Queries in Finance and Business, Petru Maior University of Tîrgu-Mures, vol. 3, рp. 999–1004.
Sethi, S.P. (1975). Dimensions of corporate social performance: An analytical framework. California : Management Review.