Анотація
У статті здійснено аналітичний огляд новітніх методик навчання іншомовного читання молодших школярів та обґрунтування доцільності застосування тих чи інших прийомів задля формування у дітей готовності до спілкування іноземною мовою і позитивного сприйняття самого процесу навчання. Увага зосереджується на особливостях застосування наступних методик: буквено-звукового навчання читанню, читання-вгадування, цілісно-мовна або хоулістична, читання цілих слів, читання цілих речень, комунікативних і проблемно-пошукових завдань, кейс-технології. Комунікативні та проблемно-пошукові завдання для учнів початкової школи сприяють зняттю мовного бар’єру, підвищенню мотивації до вивчення іноземної мови, а також поліпшенню усного мовлення. Правильно підібрані завдання формують і розвивають навички іншомовного читання у молодших школярів, що згодом може стати основою для вдосконалення усного і письмового висловлювання.
Посилання
Басіна А. Методика викладання іноземної мови в початковій школі. Київ, 2007. 128 с.
Беспалова С.В., Кармишина Я.А. К понятию кейс-метода как одного из способов обучения иностранному языку (на материале английского языка). Инновационная наука. 2016. № 2. С. 13–15.
Биркун Л.В. Наша англійська : Підруч. для 3–го класу загальноосвіт. навч. закладів. Київ, 2004. 152 с.
Голомолзина Е.Ю. Коммуникативное развитие младших школьников посредством проблемных ситуаций. Проблемы современной науки и образования. 2016. № 9 (51). С. 99–101.
Гунько С. Новий підхід до вивчення англійської мови на початковому етапі. Початкова школа. 2011. № 8. С. 32–34.
Денисенко М.В. Навчання учнів початкової школи техніки читання англійською мовою : дис. канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2004. 471 с.
Денисенко М.В. Використання «кольорового» читання англійською мовою в початкових класах школи. Іноземні мови. 2001. № 3. С. 36–37.
Ерёмина В.М. Применение проблемных заданий в процессе обучения чтению художественной литературы на иностранном языке. Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: Профессиональное образование, теория и методика обучения. 2013. № 6 (53). С. 172–177.
Зайцева С.Е. Коммуникативность как главная черта современного урока иностранного языка. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 15. С. 396–400.
Киндт О.В. Применение метода коммуникативных заданий на начальном этапе обучения для формирования иноязычных лексических навыков. Инновационные технологии в науке и образовании. 2015. № 1 (1). С. 99–-100.
Клычникова З.И. Психологические особенности обучения чтению на иностранном языке. Москва, 1983. 207 с.
Мартинова Р.Ю. Цілісна загально дидактична модель змісту навчання іноземних мов. Київ, 2004. 454 с.
Матюха Г.В. Навчання техніки читання англійською мовою. Наука і освіта. 2013. № 6. С. 162–166.
Омарова П.А., Омарова Д.А. Использование кейс-метода в коммуникативно-ориентированном обучении иностранному языку. Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2015. № 2 (31). С. 57–60.
Онуфрієва Л.А. Психологічні аспекти навчання лексиці і читанню іноземною мовою. Проблеми сучасної психології. 2010. №9. С. 193–202.
Основы методики преподавания иностранных языков. Київ, 1986. 335 с.
Очерки методики обучения чтению на иностранных языках. Київ, 1977. 175 с.
Петренко О.П. У пошуках творчих ідей для навчання англійської мови в початковій школі. Іноземні мови. 2000. №4. С. 43–44.
Плахотник В.М., Полонська Т.К. English : Підруч. для 1–го кл. загальноосвітн. шк., ліцеїв та гімназій. Київ. 1999. 272 с.
Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. Москва, 2001. 269 с.
Полонська Т.К. Методи навчання читання іноземною мовою учнів початкової школи. Проблеми сучасного підручника. 2017. Вип. 18. С. 161–170.
Поляков В. М. Організація аудіовізуальної інформації в навчальних відеофільмах для методичної підготовки вчителів іноземної мови. Методика преподавания иностранных языков. Київ, 1984. Вып. 13. С. 92–93.
Старков А.П., Діксон Р.Р., Рибаков М.Д. Англійська мова : Навч. посіб. для 5 кл. середн. шк. Київ, 1989. 223 с.
Шастова І.В. Психологічні передумови навчання техніки читання учнів шестирічного віку. Іноземні мови. 2012. №4. С. 28–34.
Buzan T. Reading faster and more efficiently. BBC Books, 1989. P. 35–48.
Lapp D. & Flood J. Where's the Phonics? Making the Case (again) for Integrated Code Instruction. (point – counterpoint).Reading Teacher. 1997. Vol. 50(8). P. 96–98.
Latha R.H. A Reading Programme for Elementary Schools. Forum. 1999. Vol. 37(4). P. 12–15.
Roberts B. The Evolution of the Young Child's Concept of Word as a Unit of Spoken and Written Language. Reading Research Quarterly. 1992. Vol. 27(2). P. 125–138.
Wendon L. ABC Activity Book. Letterland International, 2012.
Wren S. The Cognitive Foundations of Learning to Read: A Framework. Southwest Educational Development Laboratory. 2001. URL: https://www.sedl.org/reading/framework/framework.pdf.
Basina, A. (2007). Metodyka vykladannya inozemnoyi movy v pochatkoviy shkoli [Methods of foreign language teaching in an elementary school]. Kyiv : Shkilʹnyy svit. (in Ukrainian)
Bespalova, S.V., & Karmishina, Ya.A. (2016). K ponyatiyu keys-metoda kak odnogo iz sposobov obucheniya inostrannomu yazyku (na materiale angliyskogo yazyka) [On the concept of the case method as one of the methods of teaching a foreign language (based on English)]. Innovatsionnaya nauka, no. 2, pp. 13–15. (in Russian)
Byrkun, L.V. (2004). Nasha anhliysʹka : Pidruch. dlya 3–ho klasu zahalʹnoosvit. navch. zakladiv [Our English : Textbook]. Kyiv : Geneza. (in Ukrainian)
Golomolzina, Ye.Yu. (2016). Kommunikativnoye razvitiye mladshikh shkol'nikov posredstvom problemnykh situatsiy [Communicative development of primary schoolchildren through problem situations]. Problemy sovremennoy nauki i obrazovaniya, no. 9 (51), pp. 99–101. (in Russian)
Hunko, S. (2011). Novyi pidkhid do vyvchennya anhliysʹkoyi movy na pochatkovomu etapi [A new approach to learning English at an early stage]. Pochatkova shkola, no. 8, pp. 32–34. (in Ukrainian)
Denysenko, M.V. (2004). Navchannya uchniv pochatkovoyi shkoly tekhniky chytannya anhliyskoyu movoyu [Teaching elementary schoolchildren reading technique in English] (PhD Thesis), Kyiv : Taras Shevchenko National University of Kyiv. (in Ukrainian)
Denysenko, M.V. (2001). Vykorystannya «kolorovoho» chytannya anhliyskoyu movoyu v pochatkovykh klasakh shkoly [Use of "color" reading in English in elementary school]. Inozemni movy, no. 3. pp. 36–37. (in Ukrainian)
Yeromina, V.M. (2013). Primeneniye problemnykh zadaniy v protsesse obucheniya chteniyu khudozhestvennoy literatury na inostrannom yazyke [The use of problem tasks in the process of teaching fiction reading in a foreign language]. Uchenyye zapiski Zabaykal'skogo gosudarstvennogo universiteta, no. 6 (53), pp. 172–177. (in Russian)
Zaytseva, S.Ye. (2016). Kommunikativnost kak glavnaya cherta sovremennogo uroka inostrannogo yazyka [Communicativity as the main feature of the modern lesson of a foreign language]. Kontsept, Vol. 15, pp. 396–400. (in Russian)
Kindt, O.V. (2015). Primeneniye metoda kommunikativnykh zadaniy na nachalnom etape obucheniya dlya formirovaniya inoyazychnykh leksicheskikh navykov [Application of the communicative tasks method at the initial stage of training for the formation of foreign language skills]. Innovatsionnyye tekhnologii v nauke i obrazovanii, no. 1 (1), pp. 99–100. (in Russian)
Klychnikova, Z.I. (1983). Psikhologicheskiye osobennosti obucheniya chteniyu na inostrannom yazyke [Psychological features of teaching reading in a foreign language]. Moskva : Prosveshcheniye. (in Russian)
Martynova, R.Yu. (2004). Tsilisna zahalʹnodydaktychna model zmistu navchannya inozemnykh mov [A holistic general didactic model of teaching foreign languages content]. K.yiv : Vyshcha shkola. (in Ukrainian)
Matyukha, H.V. (2013). Navchannya tekhniky chytannya anhliyskoyu movoyu [Teaching of reading technique in Englis]. Nauka i osvita, no. 6, pp. 162–166. (in Ukrainian)
Omarova, P.A., & Omarova, D.A. (2015) Ispolzovaniye keys-metoda v kommunikativno-oriyentirovannom obuchenii inostrannomu yazyku [Using the case method in communicatively oriented teaching a foreign language]. Izvestiya Dagestanskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Psikhologo-pedagogicheskiye nauki, no. 2 (31), pp. 57–60. (in Russian)
Onufriyeva, L.A. (2010). Psykholohichni aspekty navchannya leksytsi i chytannyu inozemnoyu movoyu [Psychological aspects of vocabulary teaching and reading in a foreign language]. Problemy suchasnoyi psykholohiyi, no. 9, pp. 193–202. (in Ukrainian)
Bukhbinder, V.A., & Shtrauss, V. (ed) (1986). Osnovy metodiki prepodavaniya inostrannykh yazykov [Fundamentals of teaching foreign languages]. Kyiv : Vyshcha shkola. (in Russian)
Berman, I.M., & Bukhbinder, V.A. (ed) (1977). Ocherki metodiki obucheniya chteniyu na inostrannykh yazykakh [Essays on teaching methods in foreign languages]. Kyiv : Vyshcha shkola. (in Russian)
Petrenko, O.P. (2000) U poshukakh tvorchykh idey dlya navchannya anhliysʹkoyi movy v pochatkoviy shkoli [In search of creative ideas for teaching English in elementary school]. Inozemni movy, №no. 4, pp. 43–44. (in Ukrainian)
Plakhotnyk, V.M., & Polonska, T.K. (1999) English : Pidruchnyk dlya 1-ho klasu zahalnoosvitnikh shkil, litseyiv ta himnaziy [English : Textbook]. Kyiv; Irpin : VTF Perun. (in Ukrainian)
Polat, Ye.S. (2001). Novyye pedagogicheskiye i informatsionnyye tekhnologii v sisteme obrazovaniya [New pedagogical and information technologies in the education system]. Moskva : Akademiya (in Russian)
Polonska, T.K. (2017). Metody navchannya chytannya inozemnoyu movoyu uchniv pochatkovoyi shkoly [Methods of teaching foreign language reading to elementary school students]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, Vol. 18, pp. 161–170. (in Ukrainian)
Polyakov, V.M. (1984). Orhanizatsiya audiovizualnoyi informatsiyi v navchalnykh videofilmakh dlya metodychnoyi pidhotovky vchyteliv inozemnoyi movy [Organization of audiovisual information in training videos for the methodological training of foreign language teachers]. Metodyka prepodavanyya ynostrannykh yazykov, Vol. 13, pp. 92–93. (in Ukrainian)
Starkov, A.P., Dikson, R.R., & Rybakov, M.D. (1989). Anhliyska mova : Navchalnyi posibnyk dlya 5 klasiv serednikh shkil [English Language : A Textbook] K.yiv : Radyansʹka shkola. (in Ukrainian)
Shastova, I.V. (2012). Psykholohichni peredumovy navchannya tekhniky chytannya uchniv shestyrichnoho viku [Psychological prerequisites for teaching reading technique to six years old students]. Inozemni movy, no. 4, pp. 28–34. (in Ukrainian)
Buzan T. Reading faster and more efficiently. BBC Books, 1989. P. 35–48.
Lapp, D., & Flood, J. Where's the Phonics? Making the Case (again) for Integrated Code Instruction. (point – counterpoint).Reading Teacher. 1997. Vol. 50(8). P. 96–98.
Latha R.H. A Reading Programme for Elementary Schools. Forum. 1999. Vol. 37(4). P. 12–15.
Roberts B. The Evolution of the Young Child's Concept of Word as a Unit of Spoken and Written Language. Reading Research Quarterly. 1992. Vol. 27(2). P. 125-138.
Wendon L. ABC Activity Book. Letterland International, 2012.
Wren S. The Cognitive Foundations of Learning to Read: A Framework. Southwest Educational Development Laboratory. 2001. URL: https://www.sedl.org/reading/framework/framework.pdf.