Анотація
Досліджено теоретичні питання реалізації компетентнісного підходу в процесі навчання учнів початкової школи. Показано, що формування компетентностей здобувача освіти є невід’ємною частиною впровадження компетентнісного підроду. Виявлено необхідність формування базових аспектів компетентності в контексті початкового навчання. Визначено оcнoвні завдання пoчаткoвoї ocвiти в умoваx кoмпетентнicнoгo пiдxoду. Запропоновано рівень сформованості компетентностей визначати шляхом оцінювання рівня засвоєння відповідних предметних і загальнопредметних умінь, зазначених державними нормативними документами. Визначено спiльні вміння для вcix кoмпетентнocтей. Визначено основні положення, на яких ґрунтується компетентнісно спрямований підхід до початкової школи. Висвітлено життєві завдання, які можна розв’язати за допомогою предметних компетенцій.
Посилання
Бібік Н.М., Єрмаков І.Г., Овчарук О.В. Компетентнісна освіта – від теорії до практики. Київ : Плеяди, 2005. 120 с.
Вчимося самостійності : навч.-метод. посіб. / за заг. ред.: Т.П. Спіріної. Київ : Москаленко О.М., 2011. 212 с.
Гудзик І. Вміння вчитися як важлива ознака компетентності учня. Шлях освіти. 2015. № 4. С. 34–37.
Гушлєвська І. Поняття компетентності у вітчизняній та зарубіжній педагогіці. Шлях освіти. 2014. № 3. С. 22–24.
Державний стандарт початкової освіти : затверджено Постановою КМУ № 87 від 21.02.2018 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/59891.
Дидактико-методичне забезпечення контролю та оцінювання навчальних досягнень молодших школярів на засадах компетентнісного підходу: монографія / О.Я. Савченко, Н.М. Бібік, Т.М. Байбара та ін. Київ : Педагогічна думка, 2012. 191 с.
Драговоз О.С. Психологічний супровід впровадження компетентнісного підходу в навчання молодших школярів. Педагогічний процес: теорія і практика. 2013. Вип. 2. С. 175–187.
Жебровський Б. Якісна початкова освіта – запорука успішного навчання школяра. Початкова школа. 2018. №11. С.1–2.
Закон України «Про освіту» від 5.09.2017. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. С. 380.
Іванчук М.Г. Інтегроване навчання : сутність та виховний потенціал (виховання особистості молодшого школяра в умовах інтегрованого підходу до навчання). Чернівці : Рута, 2014. 360 с.
Інтерактивні технології навчання у початкових класах / авт.-упоряд. І.І. Дівакова. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 180 с.
Коваль Л.В. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи: технологічна складова : монографія. Донецьк : Юго–Восток, 2009. 375 с.
Комар О.А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інноваційних технологій : теоретико-методичні аспекти: монографія. Умань : РВЦ Софія, 2008. 332 с.
Компетентнісний підхід у формуванні навчальної діяльності молодших школярів : навчальний посібник / Т.Я. Довга, О.О. Нікітіна та ін. Кіровоград : Ексклюзив–Систем, 2014. 104 с.
Нова українська школа : порадник для вчителя / за заг. ред. Н.М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.
Bibik, N.M., Yermakov, I.G., & Ovcharuk, O.V. (2005). Kompetentnisna osvita – vid teoriyi do praktyky [Competent education – from theory to practice]. Kyiv : Pleyady, 120 p.
Vchymosya samostijnosti : navch.-metod. posib. (2011) [We learn independence: the teaching – method. tool.]. / za zag. red. T.P. Spirinoyi. Kyiv : Moskalenko O.M., 212 p.
Gudzyk, I. (2015). Vminnya vchytysya yak vazhlyva oznaka kompetentnosti uchnya [The ability to learn as an important feature of a student's competence]. Shlyax osvity, no. 4, pp. 34–37.
Gushlyevska, I. (2014). Ponyattya kompetentnosti u vitchyznyanij ta zarubizhnij pedagogici [The concept of competence in domestic and foreign pedagogy]. Shlyax osvity, no. 3, pp. 22–24.
Derzhavnyj standart pochatkovoyi osvity (2017) [State standard of primary education] : zatverdzheno Postanovoyu KMU № 87 vid 21.02.2018 roku. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/59891.
Savchenko, O.Ya., Bibik, N.M., Bajbara, T.M. ta in. (2012). Dydaktyko-metodychne zabezpechennya kontrolyu ta ocinyuvannya navchalnyx dosyagnen molodshyx shkolyariv na zasadax kompetentnisnogo pidxodu : monografiya [Didactic and methodological support of control and evaluation of educational achievements of younger students on the basis of competence approach : monograph]. Kyiv : Pedagogichna dumka, 191 p.
Dragovoz, O.S. (2013). Psyxologichnyj suprovid vprovadzhennya kompetentnisnogo pidxodu v navchannya molodshyx shkolyariv [Psychological support of the introduction of a competent approach in the education of younger students]. Pedagogichnyj proces: teoriya i praktyka, no. 2, pp. 175–187.
Zhebrovskyj, B. (2018). Yakisna pochatkova osvita – zaporuka uspishnogo navchannya shkolyara [Qualitative elementary education is the key to successful student learning]. Pochatkova shkola, no 11, pp. 1–2.
Zakon Ukrayiny «Pro osvitu» vid 5.09.2017 [Law of Ukraine «On Education»]. Vidomosti Verxovnoyi Rady (VVR), no. 38–39, p. 380.
Ivanchuk, M.G. (2014). Integrovane navchannya: sutnist ta vyxovnyj potencial (vyxovannya osobystosti molodshogo shkolyara v umovax integrovanogo pidxodu do navchannya) [Integrated learning: the essence and educational potential (upbringing of the younger student's personality in the conditions of an integrated approach to learning)]. Chernivci : Ruta, 360 p.
Divakova, I.I. (2010). Interaktyvni texnologiyi navchannya u pochatkovyx klasax [Interactive learning technologies in elementary grades]. Ternopil : Mandrivecz, 180 p.
Koval, L.V. (2009). Profesijna pidgotovka majbutnix uchyteliv pochatkovoyi shkoly: texnologichna skladova : monografiya [Interactive learning technologies in elementary grades]. Doneczk : Yugo–Vostok, 375 p.
Komar, O.A. (2008). Pidgotovka majbutnix uchyteliv pochatkovoyi shkoly do zastosuvannya innovacijnyx texnologij: teoretyko-metodychni aspekty : monografiya [Preparation of future primary school teachers for the application of innovative technologies: theoretical and methodological aspects: monograph]. Uman : RVCz Sofiya, 332 p.
Dovga, T.Ya., Nikitina, O.O. ta in. (2017). Kompetentnisnyj pidxid u formuvanni navchalnoyi diyalnosti molodshyx shkolyariv : navchalnyj posibnyk [Competent approach in the formation of educational activities of younger students: a textbook]. Kirovograd : Eksklyuzyv–System, 104 p.
Nova ukrayinska shkola : poradnyk dlya vchytelya (2018) [The New Ukrainian School: Teacher Advisor]. / za zag. red. N. M. Bibik. Kyiv : Litera LTD, 160 p.