Анотація
Досліджено проблеми, які вирішувалися в теорії ігрової діяльності дошкільників науковцями України, серед яких виокремлені: теоретичні засади походження гри, історичний аспект використання дитячої гри в дошкільному вихованні, вплив педагогічних теорій зарубіжних фахівців з дошкільного виховання на розвиток педагогіки гри дітей дошкільного віку, психологічні витоки педагогічної теорії ігрової діяльності та інші. Визначено провідні наукові центри розвитку теорії ігрової діяльності дошкільників в Україні. Систематизовано напрями розроблення методичних розробок, навчальних посібників, педагогічних збірок з проблем ігрової діяльності дошкільників, серед яких: ігри для дошкільників загальнорозважального спрямування, розвиваючі ігри для дошкільників, ігри спрямовані на розвиток дошкільників з особливими освітніми потребами, ігри, спрямовані на розвиток мовлення дошкільників, ігри дошкільників на піску, рухливі ігри дошкільників та ін.
Посилання
Довбня С.О. Теоретичні засади ігрової діяльності дошкільників: аспект підготовки студентів до методологічного забезпечення наукових досліджень. Наука і освіта. 2010. № 7. С. 91–94.
Довбня С.О. Гра як історико-педагогічний феномен. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2011. Вип. 9. С. 245–249. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2011_9_47 (дата звернення: 20.10.2019).
Кудикіна Н.В. Теорія ігрової діяльності дітей: монографія ; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2012. 235 c.
Год Б.В. Дитячі ігри : (від Античності до початку ранньомодерного часу) ; Полтав. нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава : ПНПУ ім. В.Г. Короленка, 2015. 182 с.
Саяпіна С.А. Розвиток теорії гри в дошкільній педагогіці. Наука і освіта. 2011. № 4. С. 370–373.
Чулошнікова М.О. Умови й застереження щодо застосування гри в дошкільній освіті. Наука і освіта. 2011. № 4. С. 469–473.
Усик Д.Б. Психологічні особливості саморегуляції поведінки старших дошкільників у сюжетно-рольовій грі: автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків, 2013. 19 с.
Азарова Л.Є., Франчук Н.Л. Організація ігрової діяльності дошкільників як соціально-педагогічна проблема. Збірка наукових праць «Vzdelávanie a spoločnosť (Освіта та суспільство)» Прешовського університету в Прешові. 2016. С. 9–16. URL : http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/13542 (дата звернення: 20.10.2019).
Система розвивально-ігрових занять з ейдетики для дітей старшого дошкільного віку: метод. посіб. / уклад. Н.В. Стаднік, Г.В. Бєлєнька, Ю.О. Волинець. Київ : Компринт, 2018. 104 с.
Кушнірик Н.Я. Гра як важливий засіб всебічного розвитку дітей дошкільного віку. Вісник Черкаського університету. Сер. Педагогічні науки. 2010. Вип. 176. С. 79–82.
Пантюк Т., Пантюк М. Організація ігрової діяльності у дошкільному віці: навч. посіб.; Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. Івана Франка. Дрогобич : РВВ ДДПУ ім. І. Франка , 2011. 145 с.
Організація дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної та початкової освіти : навч.-метод. посіб. / Г.С. Тарасенко, Н.В. Гавриш, Н.В. Кудикіна та ін.; ред. Г.С. Тарасенко. Київ : Слово, 2010. 318 c.
Чепка О.В. Наступність ігрових форм навчальної діяльності в умовах навчально-виховного комплексу «Школа – дошкільний навчальний заклад»; Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Тичини. Умань : Сочінський : Візаві, 2011. 255 с.
Піроженко Т.О., Карасьова К.В. Ігрова діяльність дошкільника. Старший дошкільний вік: навч.-метод. посіб. Київ : Генеза, 2014. 95 с.
Довбня С.О. Вітчизняний досвід програмно-методичного забезпечення ігрової діяльності дітей дошкільного віку в Україні (II половина ХХ ст. – початок XXI ст.) як історико-педагогічна проблема. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: зб. наук. пр. 2011. Вип. 1 (44). С. 111–114.
Довбня С. Вплив психолого-педагогічних чинників на формування програмно-методичного забезпечення ігрової діяльності дітей дошкільного віку у другій половині XX – на початку ХХІ століття. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2012. Ч. 1. С. 96–102. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2012_1_15 (дата звернення: 20.10.2019).
Довбня С.О. Тенденції розвитку програмно-методичного забезпечення ігрової діяльності дітей дошкільного віку в Україні (др. пол. ХХ ст. – поч. ХНІ ст.). Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Сер.: Психолого-педагогічні науки. 2012. № 3. С. 150–153. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2012_3_41 (дата звернення: 20.10.2019).
Довбня С. Еволюція програмово-методичного забезпечення ігрової діяльності дітей дошкільного віку. Людинознавчі студії. Педагогіка. 2017. Вип. 4. С. 82–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lstud_2017_4_11 (дата звернення: 20.10.2019).
Довбня С.О. Трансформації програмово-методичного забезпечення ігрової діяльності дітей дошкільного віку (друга половина XX – початок XXI століття): автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 ; Держ. закл. «Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського». Одеса, 2015. 20 с.
Богуш А.М. Мовленнєвий супровід словесних ігор. Наука і освіта. 2010. № 4/5. С. 87–90.
Ватаманюк Г.П. Формування комунікативних умінь старших дошкільників у процесі музично-ігрової діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 ; Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського. Одеса, 2014. 20 с.
Ватаманюк Г.П. Формування комунікативних умінь старших дошкільників у процесі музично-ігрової діяльності: практичний аспект : навч. посіб. Кам’янець-Подільський : Друк-Сервіс, 2014. 156 с.
Шлапаченко О.А. Рухливі ігри як засіб активізації процесів мислення у дітей 5 - 8 років зі спастичною диплегією. Наука і освіта. 2009. № 1/2. С. 209–213.
Єфіменко М.Р. Методичні засади формування соціальної адаптованості дошкільників засобами ігрової діяльності : монографія. Донецьк : Ноулідж, Донец. вид-ня, 2012. 95 c.
Лупаренко С.Є. Організація дозвілля дітей у дитячій ігротеці : посіб. для викладачів пед. ВНЗ ; Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. Харків : б. в., 2014. 39 с.
Айзенбарт М.М. Формування соціально-комунікативної компетенції дітей старшого дошкільного віку в процесі ігрової діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 ; Держ. заклад «Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського». Одеса, 2016. 20 с.
Савченко М.В. Вплив ігрової діяльності на виховання самостійності в дітей дошкільного віку. Наука і освіта. 2011. № 4. С. 358–361.
Савченко М.В. Виховання самостійності у дітей старшого дошкільного віку в ігровій діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 ; Держ. закл. «Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського». Одеса, 2014. 20 с.
Бутенко В.Г. Підготовка майбутніх вихователів до формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 ; Сум. держ. пед. ун-т ім. А.С. Макаренка. Суми, 2018. 20 с.
Вольчинський А.Я., Вольчинська Н.О. Українські народні рухливі ігри в системі фізичного виховання дошкільнят : монографія ; Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк, 2009. 148 c.
Вольчинський А.Я., Малімон О.О., Вольчинська Н.О. Підвищення рухової активності дошкільнят засобом українських народних ігор. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2010. № 4. С. 31–34.
Вольчинська Н.О. Реалізація ігрового методу в навчанні дітей дошкільного віку основних умінь і навичок. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2011. № 1. С. 33–36.
Вольчинський А.Я., Малімон О.О., Смаль Я.А. Фізичне виховання дошкільників засобами гри. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2011. № 3. С. 52-55.
Конох О.Є. Спортивні ігри – дошкільникам : навч.-метод. посіб. ; Держ. ВНЗ «Запоріз. нац. ун-т». Запоріжжя : Акцент, 2013. 217 с.
Dovbnia, S.O. (2010). Teoretychni zasady ihrovoi diialnosti doshkilnykiv: aspekt pidhotovky studentiv do metodolohichnoho zabezpechennia naukovykh doslidzhen [Theoretical foundations of the game activities of preschoolers: the aspect of preparing students for methodological support of scientific research]. Nauka i osvita, no. 7. pp. 91–94.
Dovbnia, S.O. (2011). Hra yak istoryko-pedahohichnyi fenomen [The game as a historical and pedagogical phenomenon]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, vol. 9. pp. 245–249. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2011_9_47 (accessed 20 October 2019).
Kudykina, N.V. (2012). Teoriia ihrovoi diialnosti ditei [The theory of children's play activity]. Kyiv : Kyiv un-t im. B. Hrinchenka. (in Ukrainian)
Hod, B.V. (2015). Dytiachi ihry: (vid Antychnosti do pochatku rannomodernoho chasu) [Children’s games: (from Antiquity to the beginning of early modern time)]. Poltava : Poltav. nats. ped. un-t im. V. H. Korolenka. (in Ukrainian)
Saiapina, S.A. (2011). Rozvytok teorii hry v doshkilnii pedahohitsi [The development of game theory in preschool pedagogy]. Nauka i osvita, no. 4, pp. 370–373.
Chuloshnikova, M.O. (2011). Umovy y zasterezhennia shchodo zastosuvannia hry v doshkilnii osviti [Conditions and warnings regarding the use of the game in preschool education]. Nauka i osvita, no. 4, pp. 469–473.
Usyk, D.B. (2013). Psykholohichni osoblyvosti samorehuliatsii povedinky starshykh doshkilnykiv u siuzhetno-rolovii hri [Psychological features of self-regulation of the behavior of older preschoolers in the role-playing game]. Kharkiv : Khark. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody. (in Ukrainian)
Azarova, L.Ye., Franchuk, N.L. (2016). Orghanizacija ighrovoji dijaljnosti doshkiljnykiv jak socialjno-pedaghoghichna problema [Organization of the game activity of preschoolers as a socio-pedagogical problem]. Zbirka naukovykh prats «Vzdelávanie a spoločnosť (Osvita ta suspilstvo)» Preshovskoho universytetu v Preshovi. 2016. pp. 9–16. Available at: http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/13542 (accessed 20 October 2019).
Stadnik, N.V., Bielienka, H.V., Volynets, Yu.O. (2018). Systema rozvyvalno-ihrovykh zaniat z eidetyky dlia ditei starshoho doshkilnoho viku [The system of developing game classes in eidetic for children of preschool age]. Kyiv : Komprynt (in Ukrainian).
Kushniryk, N.Ya. (2010). Hra yak vazhlyvyi zasib vsebichnoho rozvytku ditei doshkilnoho viku. [The game as an important means of the comprehensive development of preschool children]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Ser. Pedahohichni nauky. Vol. 176. pp. 79–82.
Pantiuk, T., Pantiuk, M. (2011). Orhanizatsiia ihrovoi diialnosti u doshkilnomu vitsi [Organization of gaming activities in preschool age]. Drohobych : Derzh. ped. un-t im. Ivana Franka. (in Ukrainian)
Tarasenko, H.S., Havrysh, N.V., Kudykina, N.V. (2010). Orhanizatsiia dytiachoi ihrovoi diialnosti v konteksti nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvityю [Organization of children's activities in the context of the continuity of preschool and primary education]. Kyiv : Slovo. (in Ukrainian)
Chepka, O.V. (2011). Nastupnist ihrovykh form navchalnoi diialnosti v umovakh navchalno-vykhovnoho kompleksu «Shkola – doshkilnyi navchalnyi zaklad» [Continuity of game forms of educational activity in the conditions of the educational complex «School – preschool educational institution»]. Uman : Sochinskyi: Vizavi; Uman. derzh. ped. un-t im. P. Tychyny. (in Ukrainian)
Pirozhenko, T.O., Karasova, K.V. (2014). Ihrova diialnist doshkilnyka. Starshyi doshkilnyi vik [Game activity of a preschooler. Senior preschool age]. Kyiv : Heneza. (in Ukrainian)
Dovbnia, S.O. (2011). Vitchyznianyi dosvid prohramno-metodychnoho zabezpechennia ihrovoi diialnosti ditei doshkilnoho viku v Ukraini (II polovyna KhKh st. – pochatok XXI st.) yak istoryko-pedahohichna problema [Domestic experience in the methodological support of the game activities of preschool children in Ukraine (II half of the XX century – the beginning of the XXI century) as a historical and pedagogical problem]. Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity, vol. 1 (44), pp. 111–114.
Dovbnia, S. (2012). Vplyv psykholoho-pedahohichnykh chynnykiv na formuvannia prohramno-metodychnoho zabezpechennia ihrovoi diialnosti ditei doshkilnoho viku u druhii polovyni XX – na pochatku KhKhI stolittia [The influence of psychological and pedagogical factors on the formation of software and methodological support for the game activities of preschool children in the second half of the XX - early XXI centuries]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, vol. 1. pp. 96–102. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2012_1_15 (accessed 20 October 2019).
Dovbnia, S.O. (2012). Tendentsii rozvytku prohramno-metodychnoho zabezpechennia ihrovoi diialnosti ditei doshkilnoho viku v Ukraini (dr. pol. KhKh st. – poch. KhKhI st.) [Development trends of software and methodological support for the game activities of preschool children in Ukraine (second half of the twentieth century – the beginning of the twenty-first century)]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia. Ser.: Psykholoho-pedahohichni nauky, no. 3. pp. 150–153. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2012_3_41 (accessed 20 October 2019).
Dovbnia, S. (2017). Evoliutsiia prohramovo-metodychnoho zabezpechennia ihrovoi diialnosti ditei doshkilnoho viku. Liudynoznavchi studii [The evolution of software and methodological support for the game activities of preschool children]. Pedahohika. vol. 4. pp. 82–95. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lstud_2017_4_11 (accessed 20 October 2019).
Dovbnia, S.O. (2015). Transformatsii prohramovo-metodychnoho zabezpechennia ihrovoi diialnosti ditei doshkilnoho viku (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Transformation of the software and methodological support for the game activities of preschool children (second half of the XX - beginning of the XXI century)]. Odesa : Derzh. zakl. «Pivdennoukr. nats. ped. un-t im. K. D. Ushynskoho. (in Ukrainian)
Bohush, A.M. (2010). Movlennievyi suprovid slovesnykh ihor [Speech accompaniment of word games]. Nauka i osvita, no. 4/5, pp. 87–90.
Vatamaniuk, H.P. (2014). Formuvannia komunikatyvnykh umin starshykh doshkilnykiv u protsesi muzychno-ihrovoi diialnosti [The formation of communicative skills of senior preschoolers in the process of musical game activity]. Odesa : Pivdennoukr. nats. ped. un-t im. K. D. Ushynskoho. (in Ukrainian)
Vatamaniuk, H.P. (2014). Formuvannia komunikatyvnykh umin starshykh doshkilnykiv u protsesi muzychno-ihrovoi diialnosti [The formation of communicative skills of senior preschoolers in the process of musical game activity]. Kamianets-Podilskyi: Druk-Servis. (in Ukrainian)
Shlapachenko, O.A. (2009). Rukhlyvi ihry yak zasib aktyvizatsii protsesiv myslennia u ditei 5 – 8 rokiv zi spastychnoiu dyplehiieiu [Outdoor games as a means of enhancing thinking processes in children 5 to 8 years old with spastic diplegia]. Nauka i osvita, no. ½, pp. 209–213.
Yefimenko, M.R. (2012). Metodychni zasady formuvannia sotsialnoi adaptovanosti doshkilnykiv zasobamy ihrovoi diialnosti [Methodological foundations of the formation of social adaptation of preschool children by means of game activity]. Donetsk : Noulidzh, Donets. vid-nia. (in Ukrainian)
Luparenko, S.Ye. (2014). Orhanizatsiia dozvillia ditei u dytiachii ihrotetsi [Organization of leisure of children in a children’s playroom]. Kharkiv : Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H. S. Skovorody. (in Ukrainian)
Aizenbart, M.M. (2016). Formuvannia sotsialno-komunikatyvnoi kompetentsii ditei starshoho doshkilnoho viku v protsesi ihrovoi diialnosti [The formation of social communicative competence of children of preschool age in the process of playing activities]. Odesa : Derzh. zaklad «Pivdennoukr. nats. ped. un-t im. K. D. Ushynskoho». (in Ukrainian)
Savchenko, M.V. (2011). Vplyv ihrovoi diialnosti na vykhovannia samostiinosti v ditei doshkilnoho viku [The impact of gaming on the education of independence in preschool children]. Nauka i osvita, no 4, pp. 358–361.
Savchenko, M.V. (2014). Vykhovannia samostiinosti u ditei starshoho doshkilnoho viku v ihrovii diialnosti [The development of independence in children of preschool age in the game]. Odesa : Derzh. zakl. «Pivdennoukr. nats. ped. un-t im. K. D. Ushynskoho». (in Ukrainian)
Butenko, V.H. (2018).Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv do formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti doshkilnykiv zasobamy ihrovoi diialnosti [Preparation of future educators for the formation of health care and preschool competence of preschool children through play activities]. Sumy : Sum. derzh. ped. un-t im. A.S. Makarenka. (in Ukrainian)
Volchynskyi, A.Ya., Volchynska, N.O. (2009). Ukrainski narodni rukhlyvi ihry v systemi fizychnoho vykhovannia doshkilniat [Ukrainian folk mobile games in the system of physical education of preschool children]. Lutsk. (in Ukrainian)
Volchynskyi, A.Ya., Malimon, O.O., Volchynska, N.O. (2010). Pidvyshchennia rukhovoi aktyvnosti doshkilniat zasobom ukrainskykh narodnykh ihor [Increasing motor activity of preschoolers by means of Ukrainian folk games]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvivi, no 4, pp. 31–34.
Volchynska, N.O. (2011). Realizatsiia ihrovoho metodu v navchanni ditei doshkilnoho viku osnovnykh umin i navychok [The implementation of the game method in teaching preschool children the basic skills]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi, no. 1, pp. 33–36.
Volchynskyi, A.Ya., Malimon, O.O., Smal, Ya.A. (2011). Fizychne vykhovannia doshkilnykiv zasobamy hry [Physical education of preschool children by means of the game]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi, no. 3, pp. 52–55.
Konokh, O.Ye. (2013). Sportyvni ihry – doshkilnykam [Sports games for preschoolers]. Zaporizhzhia : Aktsent. (in Ukrainian)