Анотація
Стаття призначена для визначення поняття маніпуляції як методу впливу на свідомість читача, його поведінку, емоційний та психологічний стан. Метою роботи є виявлення цілей маніпулятивного впливу та сутнісних ознак його використання в сучасних друкованих мас-медіа. Матеріалом дослідження стала вибірка статей різних українських та іншомовних друкованих видань. Для того, щоб визначити синтаксичні, стилістичні, морфологічні, лексико-семантичні засоби мовної реалізації маніпуляції довелось звернутись до методу контент-аналізу. Суть методу полягає в аналізі інформації, з метою виявити певні слова, поняття чи теми, а також дослідити наявність, значення та зв’язки між такими словами, поняттями та темами. В результаті проведеного аналізу відібраних статей було виявлено основні методи та прийоми, якими сучасні засоби масової інформації користуються задля впливу на свідомість населення.
Посилання
Elo S., M. Kääriäinen, O. Kanste Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness. SAGE Publications. 2014, p. 10.
Kara-Murza S. Manipulation of Consciousness. Algorithm, 2000.
Krippendorff K. Content Analysis an Introduction to its Methodology. SAGE Publications. 2014, 413 p.
White M., E. Marsh. Content analysis: A flexible methodology. Library trends. 2006, no. 55, pp. 22–45.
Арешенкова О. Маніпулятивні технології як мовознавча проблема. Науковий часопис НПУ ім. Драгоманова. 2012. №4. С. 28–33.
Валуйська М.Ю. Теоретичні засади застосування методу контент-аналізу під час вивчення криміналізації особистості. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2016. №4. С. 187–189.
Герасимчук Н. Контент-аналіз у системі сучасних методів дослідження публіцистичних текстів. Журналістика. 2010. №9. С. 156–163.
Дємідова А.А. Засоби масової інформації як «четверта неформальна гілка публічної влади»: способи медіа-маніпуляції. Електронне «Державне управління: удосконалення та розвиток». 2018. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1222 (дата звернення: 01.09.2019).
Зайко Л. Маніпуляція в ЗМІ як засіб дегуманізації сучасного суспільства. Філософія як культурна політика сучасності : тези доповідей ІІІ всеукраїнської наукової конференції (Острог, 23–24 жовтня, 2015 р.). Острог, 2015. С. 143–145.
Коваленко А., Денісова Д. Страх як засіб маніпулювання свідомістю в засобах масової інформації. 2012.
Костенко Н. Мас-медіа у виборах: ціннісні орієнтації політичної сфери. Політична думка. 2001. №6. С. 18–20.
Руда О. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі: монографія. НАН України, Ін-т укр. мови. Київ, 2012. С. 208–224.
Areshenkova, O. (2012). Manipuliatyvni tekhnolohii yak movoznavcha problema [Manipulative technologies as linguistic issue]. Scientific journal of the National Pedagogical Drahomanov University, no. 4, pp. 28–33.
Diemidova, A.A. (2018). Zasoby masovoi informatsii yak "chetverta neformalna hilka publichnoi vlady": sposoby media-manipuliatsii [Media as the "Fourth Informal Branch of Public Power": Methods of Media Manipulation]. Elektronne "Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok" [Electronik “Public Administration: Improvement and Development”] (electronic journal). Available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1222 (accessed 1 September 2019).
Elo, S., Kääriäinen, M., & Kanste, O. (2014). Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness. SAGE Publications. Р. 10.
Herasymchuk, N. (2010). Kontent-analiz u systemi suchasnykh metodiv doslidzhennia publitsystychnykh tekstiv [Content analysis in the system of modern methods of research of journalistic texts]. Journalism, no. 9, pp. 156–163.
Kara-Murza, S. (2000). Manipulation of Consciousness. Algorithm.
Kostenko, N. (2001). Mas-media u vyborakh: tsinnisni oriientatsii politychnoi sfery: [Election media: value orientations of the political sphere]. Political thought, no. 6, pp. 18–20.
Kovalenko, A., & Denisova, D. (2012). Strakh yak zasib manipuliuvannia svidomistiu v zasobakh masovoi informatsii [Fear as method of consciousness manipulation in mass media].
Krippendorff, K. (2014). Content Analysis an Introduction to Its Methodology. SAGE Publications. 413 p.
Ruda, O. (2012). Movne pytannia yak obiekt manipuliatyvnykh stratehii u suchasnomu ukrainskomu politychnomu dyskursi : monohrafiia [The Language Question as an Object of Manipulative Strategies in Contemporary Ukrainian Political Discourse : A Monograph]. NAN Ukrainy, In-t ukr. movy. Kyiv, pp. 208-224.
Valuiska, M.Yu. (2016). Teoretychni zasady zastosuvannia metodu kontent-analizu pid chas vyvchennia kryminalizatsii osobystosti [Theoretical background of using of the content analysis method in the study of personality criminalization]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho" [Scientific journal of the Yaroslav Mudryi National Law University], no. 4, pp. 187–189.
White, M., & Marsh, E. (2006). Content analysis: A flexible methodology. Library trends, no. 55, pp. 22–45.
Zaiko, L. (2015). Manipuliatsiia v ZMI yak zasib dehumanizatsii suchasnoho suspilstva [Manipulation in mass media as the method of dehumanization of modern society]. Proceedings of the Philosophy as the cultural policy of the present: 3rd All-Ukrainian Scientific Conference (Ukraine, Ostroh, October 23–24, 2015) Ostroh: The National University of Ostroh Academy, pp. 143–145.