Анотація
У статті розкрито значення розвитку логічного мислення в молодших школярів. Визначено якості правильного логічного мислення: чіткість, визначеність, несуперечливість, послідовність, обґрунтованість, доказовість. Подано послідовність формування логічного мислення в учнів початкової школи: уміння виділяти властивості у предметах, визначати істотні та неістотні властивості, порівнювати, класифікувати, будувати індуктивні та дедуктивні висновки. Рекомендовано різні види диференційованої допомоги учням при розв’язуванні логічних завдань. Розкрито методи, які може використовувати вчитель при формуванні логічної компетентності школярів: евристичний, дослідницький та проблемно-пошуковий. Подано зразки завдань, які сприяють формуванню в учнів логічного складника математичної компетентності.
Посилання
Державний стандарт початкової освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №87. URL: http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%20освіти.pdf (дата звернення: 17.02.2020).
Листопад Н. Логічний складник математичної компетентності молодшого школяра: сутнісна характеристика та шляхи його формування. Початкова школа. 2013. №11. С. 13–17.
Митник О.Я. Логіка на уроках математики. Методика роботи над завданнями з логічним навантаженням у курсі математики початкових класів. Київ : Початкова школа, 2004. 156 с.
Онопрієнко О., Листопад Н., Скворцова С. Компетентнісний підхід до навчання математики. Київ : Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 2014. 128 с.
Онопрієнко О.В. Предметна математична компетентність як дидактична категорія. Початкова школа. 2010. № 11. C. 47–49.
Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти (розроблена під керівництвом О.Я. Савченко). Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти : 1–2 та 3–4 класи. Київ : Видавництво «Світоч», 2019. С. 272–280.
Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти (розроблена під керівництвом Р.Б. Шияна). Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ : Видавництво «Світоч», 2019. С. 126–133.
Шнайдер Л.І., Назаренко С.Г. Розвиток логічного мислення учнів. Математика в школах України. 2008. №14–15. С. 4.
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.02.2018 r. №87. Available at: http://dano.dp.ua/attachments/article/303Державний%20стандарт%20початкової%20освіти.pdf
Lystopad, N. (2013). Lohichnyi skladnyk matematychnoi kompetentnosti molodshoho shkoliara: sutnisna kharakterystyka ta shliakhy yoho formuvannia [The logical element of mathematical competence of the younger schoolboy: the essential characteristic and ways of its formation]. Pochatkova shkola, vol. 11, pp. 13–17.
Mytnyk, O.I. (2004). Lohika na urokakh matematyky. Metodyka roboty nad zavdanniamy z lohichnym navantazhenniam u kursi matematyky pochatkovykh klasiv [Logic in mathematics lessons. Methodology of work on tasks with logical loading in a course of mathematics of elementary classes]. Kyiv : Pochatkova shkola. (in Ukrainian)
Onopriienko, O., Lystopad, N., & Skvortsova, S. (2014). Kompetentnisnyi pidkhid do navchannia matematyky [Competent approach to teaching mathematics]. Kyiv : Redaktsii hazet z doshkilnoi ta pochatkovoi osvity. (in Ukrainian)
Onopriienko, O.V. (2010). Predmetna matematychna kompetentnist yak dydaktychna katehoriia [Subject mathematical competence as didactic category]. Pochatkova shkola, vol. 11, pp. 47–49.
Savchenko, O. (2019). Typova osvitnia prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [A typical educational program for general secondary education institutions]. Typovi osvitni prohramy dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity : 1–2 ta 3–4 klasy [Typical educational programs for general secondary education institutions: 1–2 to 3–4 grades]. Kyiv: Vydavnytstvo «Svitoch», pp. 272–280. (in Ukrainian)
Shyian, R.B. (2019). Typova osvitnia prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [A typical educational program for general secondary education institutions]. Typovi osvitni prohramy dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity : 1–2 ta 3–4 klasy [Typical educational programs for general secondary education institutions: 1–2 to 3–4 grades]. Kyiv: Vydavnytstvo «Svitoch», pp. 126–133. (in Ukrainian)
Shnaider, L.I., & Nazarenko, S.H. (2008). Rozvytok lohichnoho myslennia uchniv [Development of students' logical thinking]. Matematyka v shkolakh Ukrainy, vol. 14–15, p. 4. (in Ukrainian)