Анотація
В статті розглянуто місце та роль інноваційної діяльності в структурі фахової підготовки сучасного вчителя. Автор представляє результати впровадження інноваційної діяльності у процес підготовки майбутніх вчителів трудового навчання. Розглядаються терміни "інновація" та "інформація" в аспекті історичної трансформації. Визначені умови ефективного застосування інноваційної діяльності у навчанні у вищих навчальних закладах. В статті також автор досліджує проблему мотивації до застосування інноваційної діяльності на уроках учителями, розглядає інформаційну культуру, як певний рівень організації інформаційних процесів. Спираючись на наведені визначення групи дослідників зауважує, що інформаційна культура майбутнього вчителя пов’язана з особливостями стилю його діяльності. Особливу увагу приділено педагогічним аспектам підготовки майбутнього вчителя трудового навчання до інформаційної діяльності.
Посилання
Бех І.Д. Духовні цінності в розвитку особистості. Педагогіка і психологія. 1997. №1. С. 124–129.
Гендина Н.И., Колкова Н.И., Стародубова Г.А. Формирование информационной культуры школьников как неотъемлемая часть учебной деятельности: программа и результаты исследования. Информационная культура в структуре новой парадигмы образования. Кемерово : Кемеровская гос. академия культуры и искусств, 1999. 181 с.
Даниленко Л.І. Умови забезпечення інноваційної діяльності в навчально-виховних закладах освіти. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи : Матеріали II Всеукр. наук.-практ. конф. 20–21 жовтня 1998. Суми : Мрія-1, 1998. С. 96–99.
Демиденко Т.М. Підготовка майбутніх учителів трудового навчання до інноваційної педагогічної діяльності : Дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2004. 216 с.
Дичківська І.М. Основи педагогічної інноватики : Навч. посібник. Рівне : РДГУ, 2001. 233 с.
Занюк С.С. Психологія мотивації : Навч. посібник. Київ : Либідь, 2002. 304 с.
Зязюн І.А., Сагач Г.М. Краса педагогічної дії : Навч. посібник для вчителів, аспірантів, студентів серед. та вищих навч. закладів. Київ : Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. 302 с.
Ильин Е.П. Сущность и структура мотива. Психологический журнал. 1993. Т.16, №2. С. 27–41.
Клокар Н.І. Психолого-педагогічна підготовка вчителя до інноваційної діяльності : Дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. Київ, 1997. 227 с.
Коберник О. Проектування на уроках трудового навчання. Трудова підготовка в закладах освіти. 2001. №4. С. 12–14.
Козлова О.Г. Сутнісні складові інноваційної діяльності вчителя. Суми, 1999. 92 с.
Кравец В.А., Кухаренко В.Н. Формирование информационной культуры. Дистанционное образование. 2000. №4. С. 35–37.
Краевский В.В. Педагогика между философией и психологией. Педагогика. 1994. №6. С. 29–31.
Линенко А.Ф. Готовність майбутніх учителів до педагогічної діяльності. Педагогіка та психологія. 1995. №1. С. 125–132.
Макагон Е.В. Формирование готовности педагогов к поисковой деятельности (в теории и практике). Киев : Междун. финанс. агентство, 1997. 40 с.
Максимов Ю.Г. Педагогические условия подготовки студентов к инновационной деятельности в школе : Автореф. дис…д-ра. пед. наук: 13.00.01 Удмурдский госуд. ун-т. Ижевск, 2001. 19 с.
Мерлин В.С. Лекции по психологии мотивов человека. Пермь, 1971. 120 с.
Нечволод Л.І. Сучасний словник іншомовних слів. Харків : Торсинг плюс, 2009. 768 с.
Поніманська Т. Чи готовий вчитель до інноваційної діяльності. Освіта. 1998. №51. 5–12 серпня 1998. С. 8–9.
Сидоренко В.К. Нові орієнтири реформування трудового навчання в загальноосвітній школі. Трудова підготовка в закладах освіти. 2003. №1. С. 7–10.
Терещук Г.В. Дидактические основы индивидуализации трудового обучения учащихся общеобразовательных школ : Автореф. дис…д-ра пед. наук: 13.00.02. Российская академия образования, институт профессинального самоопределения молодежи. Москва, 1993. 33 с.
Федорова Н. Філософія інноваційних закладів освіти. Рідна школа. 2000. №12. С. 19–21.
Ярошенко О.Г. Формирование у учителей общеобразовательных школ готовности к освоению передового педагогического опыта : Дис… канд. пед. наук: 13.00.01. Киев, 1987. 178 с.
Bekh, I.D. (1997). Dukhovni tsinnosti v rozvytku osobystosti [Spiritual values in the development of personality]. Pedagogy and psychology, no. 1, pp. 124–129.
Hendyna, N.Y., Kolkova, N.Y., & Starodubova, H.A. (1999). Formation of information culture of schoolchildren as an integral part of educational activity: the program and results of research. Ynformatsyonnaia kultura v strukture novoi paradyhmy obrazovanyia: [Information culture in the structure of a new paradigm of education: Sb. articles]. Kemerovo: Kemerovo state. Academy of Culture and Arts.
Danylenko, L.I. (1998). Umovy zabezpechennia innovatsiinoi diialnosti v navchalno-vykhovnykh zakladakh osvity. [Conditions for ensuring innovative activity in educational institutions]. Proceedings of the Pedagogical innovations: ideas, realities, prospects (Ukraine, October 20–21, 1998), Sumy: Dream-1, pp. 96–99.
Demydenko, T.M. (2001). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia do innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti [Preparation of future teachers of labor training for innovative pedagogical activity]: (PhD Thesis), Cherkasy: Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytsky.
Dychkivska, I.M. (2001). Osnovy pedahohichnoi innovatyky [Fundamentals of pedagogical innovation]. Rivne: RDGU. (in Ukrainian)
Zanyuk, S.S. (2002). Psykholohiia motyvatsii [Psychology of motivation]. Kiev: Lybid. (in Ukrainian)
Ziaziun, I.A., & Sahach, H.M. (1997). Krasa pedahohichnoi dii [The beauty of pedagogical action]. Kiev: Ukrainian-Finnish Institute of Management and Business. (in Ukrainian)
Ylyn, E.P. (1993). Sushchnost y struktura motyva. [The essence and structure of the motive]. Psychological Journal, vol. 16, no. 2, pp. 27–41.
Klokar, N.I. (1997). Psykholoho-pedahohichna pidhotovka vchytelia do innovatsiinoi diialnosti. [Psychological and pedagogical preparation of a teacher for innovative activity]. (PhD Thesis), Kiev: Institute of Pedagogy and Psychology of Vocational Education of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.
Kobernyk, O. (2001). Proektuvannia na urokakh trudovoho navchannia [Design in the lessons of labor training]. Labor training in educational institutions, no. 4, pp. 12–14.
Kozlova, O.H. (1999). Sutnisni skladovi innovatsiinoi diialnosti vchytelia [Essential components of innovative activity of a teacher]. Sumy. (in Ukrainian)
Kravets, V.A., & Kukharenko, V.N. (2000). Formirovanie informatsionnoy kulturyi [Formation of information culture]. Distance education, no. 4, pp. 35–37.
Kraevskyi, V.V. (1994). Hotovnist maibutnikh uchyteliv do pedahohichnoi diialnosti [Pedagogy between philosophy and psychology]. Pedagogy, no. 6, pp. 29–31.
Lynenko, A.F. (1995). Hotovnist maibutnikh uchyteliv do pedahohichnoi diialnosti [Readiness of future teachers for pedagogical activity]. Pedagogy and psychology, no. 1, pp. 125–132.
Makahon, E.V. (1997). Formyrovanye hotovnosty pedahohov k poyskovoi deiatelnosty (v teoryy y praktyke) [Formation of readiness of teachers for search activity (in theory and practice)]. Kiev: Intern. finance. agency. (in Ukrainian)
Maksymov, Yu.H. (2001). Pedahohycheskye uslovyia podhotovky studentov k ynnovatsyonnoi deiatelnosty v shkole [Pedagogical conditions of preparation of students for innovative activity at school]. Izhevsk: The Udmurt state. un-t.
Merlyn, V.S. (1971). Lektsyy po psykholohyy motyvov cheloveka [Lectures on the psychology of human motives]. Perm. (in Ukrainian)
Nechvolod, L.I. (2009). Suchasnyi slovnyk inshomovnykh sliv [Modern dictionary of foreign words]. Kharkiv: Torsing plyus. (in Ukrainian)
Ponimanska, T. (1998). Chy hotovyi vchytel do innovatsiinoi diialnosti [Is the teacher ready for innovation]. Education, no. 51, pp. 8–9.
Sydorenko, V.K. (2003). Novi oriientyry reformuvannia trudovoho navchannia v zahalnoosvitnii shkoli [New guidelines for reforming labor education in secondary school]. Labor training in educational institutions, no. 1, pp. 7–10.
Tereshchuk, H.V. (1993). Dydaktycheskye osnovы yndyvydualyzatsyy trudovoho obuchenyia uchashchykhsia obshcheobrazovatelnykh shkol [Didactic bases of individualization of labor training of pupils of comprehensive schools]. Moskow: Russian Academy of Education, Institute for Professional Self-Determination of Youth.
Fedorova, N. (2000). Filosofiia innovatsiinykh zakladiv osvity [Philosophy of innovative educational institutions]. Native school, no. 12, pp. 19–21.
Iaroshenko, O.H. (1987). Formirovanie u uchiteley obscheobrazovatelnyih shkol gotovnosti k osvoeniyu peredovogo pedagogicheskogo opyita [Formation of readiness of teachers of general education schools to master the advanced pedagogical experience]. Kiev.